— Dette er en så viktig prinsipiell og politisk sak at vi må sette hardt mot hardt, sier leder av Rødt i Oslo, Siavash Mobasjheri.

Rødts Oslo-leder Siavash Mobasheri truer med å velte byrådet og rødgrønt samarbeid

Onsdag skal bystyret behandle Ap/SV/MDG-byrådets budsjettforslag. Da mangler byrådet tre stemmer for å få bystyreflertall. De stemmene er det Rødt som kontrollerer. Uten Rødts fire stemmer kan byrådet bli tvunget til å gå av.

Publisert

— Fylkesstyret og bystyregruppen vår skal mandag ta stilling til om vi skal sette hardt mot hardt mot byrådet i spørsmålet om å rekommunalisere busstjenestene i Oslo, sier fylkesleder Siavash Mobasheri i Rødt Oslo til VG.

Bystyret skal stemme over byrådets budsjettforslag onsdag i neste uke. I bystyret har byrådspartiene Ap, SV og MDG bare 27 av 59 representanter, og mangler tre stemmer for å ha flertall.

Dermed sitter Rødt, med sine fire representanter, på vippen og har en helt avgjørende rolle for å sikre rødgrønt samarbeid i bystyret.

Budsjettsamarbeid med Rødt siden 2015

Hvert år siden 2015 har Rødt sikret Raymond Johansens byråd flertall i budsjettbehandlingen i bystyret. Riktignok etter forhandlinger der begge parter har måttet gi og ta, men Rødt har med sine stemmer sikret det rødgrønne samarbeidet i Oslo i fem år nå.

Frode Jacobsen er både leder avOslo Ap og gruppeleder for partiet i bystyret.

— Det betyr at byrådet i dag ikke har flertall for budsjettet sitt. Selv mener jeg dette er en så viktig prinsipiell og politisk sak at vi må sette hardt mot hardt. Men det er ulike holdninger til det i Rødt, så avklaringen vil ikke komme før partibehandlingen mandag, sier Mobasheri.

Han mener busstilbudet vil bli billigere og bedre, og at de ansatte vil få bedre arbeids- og lønnsvilkår med kommunalt eierskap.

Oslo Ap-leder Frode Jacobsen, som leder forhandlingene med Rødt, sier at kommunen allerede driver det meste av kollektivtransporten.

— Ingen grunn til å endre noe som fungerer

— Oslo kommune eier Sporveien som driver T-banen og trikken. Kommunen eier også Unibuss, som kjører mange av bussrutene. Det meste av kollektivtrafikken er med andre ord drevet av kommunen, og jeg ser ikke noen grunn til å snu opp ned på noe som fungerer bra, sier Jacobsen.

Byrådet har en tredje vei ut av budsjettuføret. Vanligvis stemmer bystyret over budsjettforslaget i ulike bolker. Men byrådspartiene i bystyret kan sikre seg flertall ved å kjøre slalåm fra budsjettpost til budsjettpost.

Og Ap, SV og MDG kan da sikre seg flertall på en del budsjettposter ved for eksempel å hente tre stemmer fra KrF, Sp og uavhengige. Tre stemmer er akkurat nok til å sikre bystyreflertall for budsjettet.

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.

Powered by Labrador CMS