Mens man mister lappen bare for å sette seg i førersetet på en bil med promille, kan man i prinsippet kjøre lovlig i fylla på elsparkesykkel og ståhjuling. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Ingen promillegrense for å bruke Oslos elsparkesykler etter regjeringens lovendring

I mai kom det frem at ulykker med elektriske sparkesykler i Oslo står for en stadig større skadeandel ved legevakta i Storgaten. Mens man mister lappen bare for å kjøre bil med promille, finnes det ingen lovfestet promillegrense på elsparkesykkel og ståhjuling.

Publisert

Utleie av elsparkesykkel har de siste månedene blitt svært populært i Oslo, og for mange har det blitt et alternativ til å ta taxi hjem fra byen på nattetid.

Allerede er det meldt om en rekke skader fra kjøringen, og i Sverige skjedde den første dødsulykken like før helgen. Likevel er det ingenting i veien for å bruke sparkesyklene i Norge selv om man har promille.

Lov om vegtrafikk § 3, første ledd

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og være varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skadeog slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

— Det er opp til ditt eget skjønn å vurdere om du er i stand til å bruke redskapet. Det er heller ingen aldersgrense. Barn ned i lav alder kan kjøre, det er opp til foreldrene, forklarer seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk til NTB.

En skadd per døgn i Oslo

Foreløpig finnes det lite skadestatistikk for de nye elkjøretøyene. I mai opplyste Oslo universitetssykehus til Shifter at de i snitt får inn én skade per døgn i hovedstaden knyttet til elsparkesykkel. Skadene sto for omtrent 5 prosent av alle registrerte skader på skadelegevakten i Oslo i perioden april-mai.

Frps samferdselsminister Jon Georg Dale mens han var statssekretær prøver seg på en Segway ned Løvebakken. Nå har en lovendring gjort det tillatt å kjøre Segway og andre elektriske fremkomstmidler med promille. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

– Tallene gir en indikasjon på at dette er en utvikling vi skal følge med på, sa Guro Ranes, trafikksikkerhetsdirektør i Vegdirektoratet, i den forbindelse.

Fram til i fjor ble små elektriske kjøretøy regnet som motorvogn, og da gjaldt samme promillegrense som for bil. Man risikerte altså å miste lappen om man kjørte dem i fylla.

Regjeringen fjernet promillegrense

Gjennom en lovendring valgte regjeringen imidlertid å sidestille elsparkesykler, Segway, el-rullebrett og andre små elektriske kjøretøy med sykkel.

Det finnes ingen promillegrense på sykkel. Det er selvfølgelig et krav om at man ikke skal være så påvirket at man er ute av stand til å kjøre trygt, opplyser Trygg Trafikk. Illustrasjonsfoto: Foto: Martin Gundersen / NRKbeta.no

— Det finnes ingen promillegrense på sykkel. Det er selvfølgelig et krav om at man ikke skal være så påvirket at man er ute av stand til å kjøre trygt. Og dersom man skulle havne i en ulykke, vil man jo kunne tiltales for det, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Men det er altså opp til hver enkelt å vurdere hvor skikket de føler seg til å kjøre etter en tur på byen. Så lenge kjøringen foregår på forsvarlig vis, er den i prinsippet lovlig.

Johansen beskriver kjøring med elsparkesykkel som «krevende».

— Du må ha litt ferdigheter, i hvert fall hvis du skal greie å følge med på resten av trafikken samtidig. I tillegg er det lett å bytte mellom fortau, gågate, kjøre ut i kjørebanen og sykkelfelt. Da kan du i så fall overraske andre, sier Bård Morten Johansen.

Og legger til:

— Det stiller ganske store krav til selvkontroll, selvdisiplin og oppmerksomhet.

Powered by Labrador CMS