Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) går ombord i ubåten KNM Utvær utenfor marinebasen i Horten fredag. Til helgen blir den å se i Oslo.Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Derfor ser du denne ubåten i Oslo i helgen
En ubåt vil stikke opp over overflaten og vise seg for oslofolk denne helgen.
Ubåten
KNM Utvær (S303) sitt Oslo-besøk
er en del av ubåtens kontinuerlige patruljering i
norske farvann.
–
Ubåter er en av få militære kapasiteter som kan operere skjult over lengre tid.
Dette kombinert med en enorm slagkraft gjør ubåtene til et viktig verktøy for å
avskrekke en fiende fra å angripe Norge, uttaler kommandør Jim Robertsen, sjef for
ubåttjenesten i Forsvaret.
I
115 år, siden 1909, har Forsvaret hatt ubåter ute på patrulje.
På
tokt i Oslofjorden
Før Oslo-besøket i helgen, gikk statsminister
Jonas Gahr Støre (Ap) fredag ettermiddag om bord på KNM Utvær i Horten på sitt første
tokt under vann i Oslofjorden.
– Bakgrunn for ubåtbesøket er at den
største satsingen i den nye langtidsplanen er utviklingen av fremtidens
sjøforsvar. Og regjeringen foreslår blant annet anskaffelse av minst fem nye
ubåter, som er en av de viktige militære kapasitetene for Norge, heter det i en
melding fra Statsministerens kontor om besøket i KNM Utvær.
Statsministeren oppnådde selv graden som fenrik i Sjøforsvaret da han gjennomførte førstegangstjeneste og
befalsskole. Støre var befal på minesveiper og kom aldri under vann med ubåt i løpet av
tjenesten.
Fredag fikk han derimot selv oppleve
hvordan et av Norges viktigste avskrekkingsvåpen opererer under et tokt ut i
Oslofjorden. Statsministeren gikk om bord i den 59 meter lange KNM Utvær i
Horten.
Gamle
ubåter
Under mottoet «til stede og usynlig»
opererer Sjøforsvaret i dag seks ubåter av ULA-klassen. De er i kontinuerlig
drift langs kysten, og beskrives som en strategisk viktig kapasitet for å
trygge norske farvann.
Men de norske ubåtene begynner å bli
gamle. Samtlige av dagens fartøyer er anskaffet rundt 1990. De skal etter
planen byttes ut, og Norge har bestilt fire nye ubåter av 212-klassen fra det
tyske ThyssenKrupp Marine Systems (tkMS).
Bestillingen er del av et strategisk
samarbeid med Tyskland, som har bestilt like ubåter, og som alle skal operere
ut fra en nybygget base ved Haakonsvern i Bergen. Leveransen av den første av de
fire skal etter planen skje i 2029.
Prisen for de fire ubåtene som er
bestilt er av Forsvarsmateriell anslått koste 48 milliarder kroner.
Ønsker
seks nye ubåter
Byggingen av de nye ubåtene ved
verftet i Kiel startet i september i fjor og ble markert ved at
forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) var til stede hvor han også undertegnet
på vegne av Norge en ny forsvars- og sikkerhetsavtale med Tyskland.
Forsvarssjef Eirik Kristoffersen har
imidlertid vært klar på at Forsvaret ønsker seg ytterligere to ubåter.
Dette er
altså delvis gitt rom for i forslaget til langtidsplan som Stortinget skal ta
stilling til 6. juni. Der foreslår regjeringen at man går til anskaffelse av
fem ubåter, og inngår opsjon om en sjette.
«Fem ubåter muliggjør samtidige og
kontinuerlige operasjoner i våre havområder», heter det i regjeringens forslag.