Torsdag kunne arbeiderne av Fornebubanen juble, da tunnelen fra nord møtte tunnelen fra sør.

2,5 kilometer med Fornebubanen-tunnel sprengt ut. — En viktig milepæl!

I fremtiden skal Fornebubanen gå under jorda på hele strekningen mellom Majorstua og Fornebu. På Fornebu møtte tunnelen fra nord tunnelen fra sør torsdag.

Publisert

Dermed er Fornebubanens tunnel på Fornebulandet ferdig utsprengt.

Den kommende T-banen mellom Fornebu og Majorstuen vil gå gjennom en tunnel hele strekningen. Reisetiden fra Fornebu til Majorstuen er beregnet til 12 minutter, og fra Majorstuen skal Fornebubanen fortsette videre mot sentrum og østover.

Torsdag kunne jubelen tas av, da tunnelen fra nord møtte tunnelen fra sør. Midt mellom Telenor Arena og Telenorbygget er det nå et gjennomgående tunnelløp.

Gjennomslaget ble markert nede i tunnelen, og Fornebubanen takket entreprenøren, Implenia, for godt utført jobb og et fruktbart samarbeid.

Bidrar til mindre klimagassutslipp og renere luft

— Dette er den største kollektiv-satsingen på mange tiår, og vil være til glede og nytte i mange generasjoner fremover. Fornebubanen krysser av på alle punkter for god livskvalitet i Stor-Oslo, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo Sirin Stav (MDG).

— Den bidrar til redusert biltrafikk og bedre miljø for beboerne, den gjør det enklere å reise mellom Oslo og Bærum og den bidrar til både byutvikling og næringsliv, fortsetter byråden.

Fylkesrådsleder i Viken, Siv Henriette Jacobsen (t.v.), og Oslos byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav, trykker på sprengningsknappen.

Fylkesrådsleder i Viken fylkeskommune, Siv Henriette Jacobsen, forteller videre at tunnelgjennomslaget er en viktig milepæl.

— Med Fornebubanen blir et veldig godt kollektivtilbud enda bedre – banen er en naturlig utvidelse av T-banenettet i Oslo og Bærum. Å få mer av trafikken over fra vei til T-bane vil også gjøre hverdagen enklere, mindre klimagassutslipp og renere luft.

Sprengt ut 2,5 kilometer med tunnel

— Byggingen er kommet langt siden første spadetak her på Fornebu i desember 2020, og det første gjennomslaget representerer et stolt øyeblikk for oss i Fornebubanen, sier direktør i Fornebubanen Irene Måsøval.

— I dag er tiden inne for å takke vår tunnelentreprenør Implenia for et nært og godt underjordisk samarbeid. Vi er glade for å kunne melde at vi holder tidsplanen, og at tunnelen bygges med god kvalitet.

Implenia ble tildelt den første av de fire store tunnelkontraktene på Fornebubanen, som går på å sprenge tunnel fra Fornebu til Lysaker, inkludert stasjonshaller for Flytårnet og Fornebuporten stasjoner.

Siden første salve på hovedtunnelen 15. november 2021 er det tatt ut 315.000 kubikkmeter steinmasser. Tunnelen drives med konvensjonell sprengning, oftest omtalt som drill & blast.

Det er hittil sprengt ut rundt 2,5 kilometer med tunnel.

Etter torsdagens gjennomslag gjenstår det å sprenge tunnelen ferdig den siste biten fra Fornebuporten bort til Lysaker stasjon, der denne entreprisen møter den neste, som er Lysaker - Vækerø.

Tunneldrivingen er på plan, og i oktober 2023 skal hele tunnelløpet fra Fornebu til Lysaker stå klart.

Powered by Labrador CMS