Slik tenker arkitektene i Zaha Hadid Architects og A-lab at Fornebu stasjon blir sdeende ut når den står ferdig. Illustrasjon: Fornebubanen

T-bane fra Majorstua til Fornebu nær to år forsinket og flere milliarder kroner dyrere enn planlagt

Åpningen av ny T-banelinje fra Majorstua til Fornebu vil etter alt å dømme bli utsatt. Mulig vil den først bli ferdig i 2027, ifølge en fersk rapport. Og allerede før byggestart anslås kostnadssprekken til 2,2 milliarder kroner.

Publisert

Fornebubanen skulle etter planen bli ferdig høsten 2025. Men ifølge en rapport må det beregnes opp til ett og et halvt års ekstra byggetid, skriver NRK.

— I verste fall er vi ikke klare før våren 2027, og det er jo leit, sier direktør for Fornebubanen, Irene Måsøval.

Måsøval legger til at de nok har vært for optimistiske når det gjelder banens ferdigstillelse.

Kan bli 2,2 milliarder dyrere

Noe av årsaken til forsinkelsen skal være at anleggsarbeidet er svært komplisert. Dette gjelder særlig for stasjonene på Skøyen og Lysaker. Begge ligger i kompliserte byggeområder med næringsbygg, jernbane og annen infrastruktur.

Fornebu stasjon og driftsbase laget av Zaha Hadid Architects og A-lab med prosjektet «Underjordisk landskap» er blant vinnerne i plan- og designkonkurransen for nye T-banestasjoner på Fornebubanen i Oslo og Bærum. Illustrasjon: Fornebubanen

Anleggsstarten er satt til 2020, noe Måsøval sier de står fast ved. I tillegg vil det bli sett på muligheten for å spare inn både tidsbruk og kostnader. Krevende anleggsarbeid og økte kostnader knyttet til blant annet anleggsgjennomføring, vil gjøre banen dyrere. Ifølge NRK vil prisen øke fra 13,8 milliarder til drøyt 16 milliarder.

Fornebubanen blir en ny T-banelinje fra Fornebu til Majorstuen, der den skal kobles sammen med det øvrige T-banenettet. Den nye traseen blir over åtte kilometer lang med seks stasjoner.

Powered by Labrador CMS