Maud i Oslo-14
Maud er endelig tilbake i Norge og Oslo. Nå skal båten restaureres. Foto: Hans Magnus Borge

For 100 år siden forlot Maud Oslo. På søndag var hun endelig tilbake. Se bildene

I 1990 kjøpte Asker Kommune vraket til Roald Amundsens Maud for én dollar. Båten lå da halvveis under vann i Cambridge Bay, nord i Canada.

Polfarer Roald Amundsen fikk skipet Maud spesialbygget for at det skulle kunne fryses fast i isen og drive over Nordpolen for å nå polpunktet. Maud seilte ut fra Christiania i 1918.

Nå er polarskuten, som skulle drive over Polhavet og kanskje nå Nordpolen, tilbake.

– At Maud kommer tilbake, er en historisk begivenhet, sa ordfører Marianne Borgen da hun ønsket båten Maud og hennes mannskap velkommen tilbake til Oslo.

Det var i 2011 Tandberg Eiendom tok initiativet til prosjektet «Maud Returns Home». Målet var å få Amundsens gamle polarskip tilbake til Asker. Utfordringen var at hun lå halvveis under vann i Cambridge Bay, nord i Canada. Og der hadde hun ligget i over 50 år. Så det var ikke bare å starte motoren og kjøre henne tilbake til Vollen. 

Polarskipet Maud

  • Maud ble bygget i 1917 i Vollen i Asker av båtbygger Christian Jensen. Skipet ble oppkalt etter daværende dronning Maud.
  • Skipet var 120 fot (36,5 meter) langt og 40 fot (12,3 meter) bredt. Det veide 392 tonn og hadde en semidiesel-motor.
  • Amundsen solgte etter hvert skipet til Hudson’s Bay Company. Skipet forliste i 1931 i Cambridge Bay i Nordvestpassasjen, nord i Canada.
  • I nærmere 90 år ble skipet liggende som vrak ved en strandkant og ble etter hvert en attraksjon for dykkere.

Endelig tilbake

En litt tilårskommen slepebåt, Khan, ble anskaffet i 2013. Hun ble base for hevingen av Maud og siden brukt til å slepe henne til Norge. I 2016 ble vraket hevet, og i 2017 ble det fraktet til Grønland.

I juni 2018 startet reisen hjem, og skipet ble slept over Atlanterhavet. Søndag 5. august nådde polarskipet atter en gang norske farvann. I helga var skipet endelig tilbake i Oslo.

Maud blir restaurert

– Maud gir oss rom til å tenke tilbake på hva det norske engasjementet i arktiske strøk hadde å si for å gjøre Norge kjent internasjonalt. Amundsen har lært oss at havet er grunnlaget for vår eksistens, sa ordfører Marianne Borgen ved ankomsten.

Båten skal nå taues til Tofte i Hurum kommune, hvor Tandberg Eiendom har kjøpt en båthavn der Maud skal ligge og bli restaurert.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer