Wolt- og Foodora-bud på sykkel i snøfylte gater ved en tidligere anlending. Også skibud ble testet ut av Foodora i fjor, men foreløpig ligger skiene på hylla denne sesongen.

Foodora og Wolt lar seg ikke stoppe, men én ting får du ikke nå: – Oppfordrer til å hoppe i tøflene og gå ned på gaten

– På dager som dette er etterspørselen gjerne større ettersom folk gjerne ikke vil gå ut selv, sier Wolts kommunikasjonssjef. Han har én soleklar oppfordring.

Publisert

Oransje farevarsel for svært mye snø er gjeldende for Oslo gjennom mandagen og frem til tirsdag kveld klokken 22.00, etter at varselet fra Meteorologisk institutt mandag ettermiddag ble utvidet med ytterligere ti timer.

VårtOslo har spurt to av byens mest sentrale aktører når det gjelder mat- og take away-leveranser hvorvidt farevarselet påvirker deres virksomhet.

Ingen tiltak

– Vi setter ikke inn noen spesielle tiltak, men som alltid oppfordrer vi våre budpartnere til å tilpasse seg lokale vær- og kjøreforhold til enhver tid, sier kommunikasjonssjef Christian Kamhaug i Wolt Norge.

– Enn så lenge ser det ganske greit ut i Oslo og omegn, og mandag er jo en av de stilleste dagene i uken for oss, fortsetter han.

Det kan på sin side likevel fort bli hektisk på en mandag for Wolt denne dagen.

Wolt fortsetter leveransene, snøvær og oransje farevarsel til tross. Her fra vinteren i fjor.

– Håper på forståelse

– På dager som dette er imidlertid etterspørselen gjerne noe større ettersom folk gjerne ikke vil gå ut selv. Om været blir dårligere utover dagen, håper vi på forståelse fra kundene for at leveransene kan ta litt lengre tid enn vanlig på grunn av kjøreforholdene og ikke minst mulighetene til å parkere, sier Kamhaug.

– Parkering er gjerne det største problemet i perioder med mye snø, så vi oppfordrer kundene til å hoppe i tøflene og gå ned på gaten og møte budet når hen kommer med leveransen. Da går det raskere, budet slipper å lete etter parkeringsplass og alle vinner, mener han.

Testet ut skibud

– Vi vurderer midlertidig nedstengelse av hensyn til budenes sikkerhet, men enn så lenge så klarer vi å holde åpent, opplyser pressekontakt Mads Dokka Blybakken i Foodora.

Pressekontakt Mads Dokka Blybakken i Foodora.

I januar i fjor testet sikkerhetsansvarlig i Foodora, Andreas Becker, som til vanlig jobber med oppfølging av Foodora-budene og deres sikkerhet, levering på langrennsski etter massivt snøfall.

Slik så det ut da Foodora-leveringen foregikk på langrennsski i fjor vinter.

Den første leveringen gjort på ski, var sushi bestilt av en student ved Handelshløyskolen BI i Nydalen. Turen fra Torshov til Nydalen på to kilometer, tok 28 minutter – hvilket er to minutter raskere enn en gjennomsnittelig Foodora-levering.

Sikkerhetsansvarlig i Foodora, Andreas Becker, tok selv på seg oppgaven med å levere sushi på langrennsski i januar i fjor.

– Forblir parkert 

– Skibud viste seg å funke bedre enn planlagt. Det som var en test mest for moro skyld gikk såpass bra at det kan bli fast inventar, sa Dokka Blybakken til VårtOslo i fjor vinter.

Foodora har også testet ut levering med drone. Du får imidlertid likevel ikke levert maten på døra med verken ski eller drone i denne omgang.

– Vi leverer i hovedsak med bil, og noe sykkel, sier Blybakken mandag og legger avslutningsvis til:

– Både roboten og skiene forblir parkert. 

Powered by Labrador CMS