Wolt- og Foodora-bud på sykkel i snøfylte gater ved en tidligere anlending. Også skibud ble testet ut av Foodora i fjor, men foreløpig ligger skiene på hylla denne sesongen.Foto: Wolt / Fredrik Varfjell (NTB) / Morten Skalstad (Foodora)
Foodora og Wolt lar seg ikke stoppe, men én ting får du ikke nå: – Oppfordrer til å hoppe i tøflene og gå ned på gaten
– På dager som dette er etterspørselen gjerne større ettersom folk gjerne ikke vil gå ut selv, sier Wolts kommunikasjonssjef. Han har én soleklar oppfordring.
Oransje farevarsel for svært mye snø er gjeldende for Oslo
gjennom mandagen og frem til tirsdag kveld klokken 22.00, etter at varselet fra Meteorologisk institutt mandag ettermiddag ble utvidet med ytterligere ti timer.
VårtOslo har spurt to av byens mest sentrale aktører når
det gjelder mat- og take away-leveranser hvorvidt farevarselet påvirker deres
virksomhet.
Ingen tiltak
– Vi setter ikke inn noen spesielle tiltak, men som alltid
oppfordrer vi våre budpartnere til å tilpasse seg lokale vær- og kjøreforhold
til enhver tid, sier kommunikasjonssjef Christian Kamhaug i Wolt Norge.
– Enn så lenge ser det ganske greit ut i Oslo og omegn, og
mandag er jo en av de stilleste dagene i uken for oss, fortsetter han.
Annonse
Det kan på sin side likevel fort bli hektisk på en mandag for Wolt denne dagen.
– Håper på forståelse
– På dager som dette er imidlertid etterspørselen gjerne noe
større ettersom folk gjerne ikke vil gå ut selv. Om været blir dårligere utover
dagen, håper vi på forståelse fra kundene for at leveransene kan ta litt lengre
tid enn vanlig på grunn av kjøreforholdene og ikke minst mulighetene til å
parkere, sier Kamhaug.
– Parkering er gjerne det største problemet i perioder med
mye snø, så vi oppfordrer kundene til å hoppe i tøflene og gå ned på gaten og
møte budet når hen kommer med leveransen. Da går det raskere, budet slipper å
lete etter parkeringsplass og alle vinner, mener han.
Testet ut skibud
– Vi vurderer midlertidig nedstengelse av hensyn til budenes
sikkerhet, men enn så lenge så klarer vi å holde åpent, opplyser pressekontakt Mads
Dokka Blybakken i Foodora.
I januar i fjor testet sikkerhetsansvarlig i Foodora,
Andreas Becker, som til vanlig jobber med oppfølging av Foodora-budene og deres
sikkerhet, levering på langrennsski etter massivt snøfall.
Den første leveringen gjort på ski, var sushi bestilt av en
student ved Handelshløyskolen BI i Nydalen. Turen fra Torshov til Nydalen på to kilometer, tok 28 minutter – hvilket er to minutter raskere enn en gjennomsnittelig Foodora-levering.
– Forblir parkert
– Skibud viste seg å funke bedre enn planlagt. Det som
var en test mest for moro skyld gikk såpass bra at det kan bli fast
inventar, sa Dokka Blybakken til VårtOslo i fjor vinter.