Foodora bestemte seg for å besvare netthetsen mot skeive.

Foodora leverer bolle på døra til nett-troll som hetser skeive

«Hat og hets er på ingen måte greit, men hvordan bekjempe det? Det finnes ingen fasit, men vi valgte å be folk som trenger å høre det om å roe seg ned. Vi har ikke valgt å bekjempe hat med hat, men med kjærlighet, litt lekenhet og boller», skriver Foodora i sin nyeste annonsekampanje.

Publisert

I etterkant av masseskytingen i Oslo, har kommentarfeltene i avisene vært preget av netthets mot skeive. Nå har matkjeden Foodora kommet med sitt svar til hatkommentarene.

– Vi har lett etter en mulighet til å bruke stemmen vår til noe konstruktivt, til å stå opp for verdier som er viktige for oss. Så skal vi gjøre det på vår måte: Med tydelighet, kjærlighet og selvsagt mat levert på døra, sier kommunikasjonssjef i foodora, Mads Dokka Blybakken, til Kom24.

Nok er nok, tenker mange. Hva kan man gjøre med alt hatet i kommentarfeltene?

Ta deg en bolle

Det er Fuel reklamebyrå som står bak ideen. Arbeidet resulterte i et klipp der Foodora leverer boller på døra til netthetserne.

Foodora samlet inn noen av de verste kommentarene på nettet, søkte opp navn og adresse.

Syklister ble sendt ut og satte boller på døra til nettrollene sammen med hatkommentaren deres og en hilsen: «Vi så kommentaren din og tenkte at du kunne trengt å ta deg en bolle! Med kjærlighet – foodora», og alt ble selvfølgelig dokumentert.

Ta deg en bolle, var Foodoras svar.

Taust fra haterne

– Vi har fått god spredning og god stemning i våre kanaler, men det er minst like gøy at folk og organisasjoner som Oslo Pride trykket dette til eget bryst og spredde det på eget initiativ, sier Blybakken til Kom24.

Fra nett-trollene har det derimot vært taust etter aksjonen, forhåpentligvis tok de hintet. – Haterne og herskerne har vi hørt fint lite fra, sier Blybakken.

Powered by Labrador CMS