FNBs bystyretroika fra venstre; Bjørn Revil, Britt Fossum og Cecilie Lyngby. Foto: Privat

FNB vil ha gratis bom i helgene: - Bompenger er en tung byrde for mange i Oslo

� Bompenger er blitt en stor økonomisk byrde for mange i Oslo. Spesielt for syke, eldre, barnefamilier og aleneboere, sier FNBs bystyrerepresentant Cecilie Lyngby.

Bompengepartiet FNB, Folkeaksjonen nei til mer bompenger, har fremmet sitt aller første private forslag i Oslo bystyre. Dermed er et lite stykke politisk historie skrevet i hovedstaden.

Ikke overraskende dreier forslaget seg om bompenger. FNB vil ha gratis passering gjennom Oslos bomringer i helgene.

Tok inn 355 millioner i oktober

— Over halvparten av Oslos innbyggere tjener under 450.000 kroner i året. Og en like stor andel av byens innbyggere bor alene. Det betyr at de blir tvunget til å la bilen stå. Mange velger å unngå sentrum, de handler andre steder hvor de kan parkere gratis og unngår bomstasjon på veien dit, sier FNBs bystyrerepresentant Cecilie Lyngby til Vårtoslo.

Frps gruppeleder i bystyret, Camilla Wilhelmsen, sier FNBs forslag er godt. Og varsler at Frp vil støtte gratis bompassering i helgene. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Nylig la bomselskapet Fjellinjen frem tall for oktober 2019. Inntektene fra bompasseringer har økt med 45 millioner kroner sammenlignet med oktober i fjor. Tilsammen tok Fjellinjen inn 355 millioner kroner i oktober i år.

Hvor stor andel av de økte inntektene som skyldes at elbiler også betaler i bomringene klarer ikke selskapet å gi noe svar på. Men en ting er sikkert - antallet biler gjennom bomringene er ikke redusert.

Frp støtter forslaget

Fjellinjen mener det er Oslos nye bomsystem med tre bomringer, der flere nå betaler enn tidligere, som har hovedårsaken til den kraftige inntektsøkningen.

— Det siste året har vi mottatt flere titalls historier hvor folk forteller om deres hverdag uten bil og hva bilen har betydd for de opp gjennom årene. Det er eldre som får mindre besøk, det er syke som ikke kommer seg så mye ut som før, sier Cecilie Lyngby.

— Vi får også høre om barn som må slutte i idrettslag når det ikke lar seg gjennomføre med kollektiv, sykkel eller gå. Tiden strekker ikke til og økonomien stopper dette, sier FNBs bystyrerepresentant.

Kart over bomsystemet som ble innført 1. juni: De oransje streken markerer Bygrensen, mens de blå er der dagens bommer er plassert i den såkalte Osloringen. Grønt markerer den nye Indre ring, som i hovedsak følger Ring 2. Illustrasjon: Statens vegvesen

FNB-forslaget får applaus fra Fremskrittspartiet, som varsler at de vil stemme for gratis passering i bomringen i helgene.

— Ja, dette er et godt forslag fra FNB. Og det er helt i tråd med Frps politikk. Vi kommer til å stemme for gratis bompassering i helgene når saken behandles av bystyret, sier Frps gruppeleder Camilla Wilhelmsen.

Får ikke med seg Høyre

De rødgrønne byrådspartiene satte i forrige bystyreperiode et mål om å redusere biltrafikken i Oslo med 20 prosent. Det målet er de rødgrønne i Oslo milevis unna å nå. Likevel har de tre byrådspartiene Ap, MDG og SV satt et nytt mål. Biltrafikken i Oslo skal reduseres med 30 prosent innen 2030.

Derfor er det uaktuelt for noen av de rødgrønne å støtte FNB. Også Høyre varsler at partiet ikke vil stemme for FNBs forslag om gratis bompassering i helgene.

— Det er av den enkle årsak at det er en grunn til at vi har bompenger. Bompengene brukes blant annet til å bygge viktig infrastruktur som for eksempel ny sentrumstunnel, Fornebubanen, Manglerudtunnel og tunnel på Røa, sier Saida Begum (H).

— Mer familierabatt på trikk, buss og bane

Begum er nestleder i bystyrets miljø- og samferdselsutvalg, og viser til at Høyre har foreslått tre timers bompause etter rushtiden på hverdager.

— Jeg har forståelse for at bompenger er en belastning for mange. Men jeg er litt forbauset over at FNB vil ha gratis passering i helgene. Det er i hverdagen bomkostnadene er en belastning for blant andre barnefamilier, som må kjøre unger til og fra ulike fritidsaktiviteter, sier Saida Begum.

— Dessuten skal bompenger ha en trafikkregulerende effekt. Og få flere til å reise kollektivt. Derfor ønsker Høyre å utvide helgerabatten på kollektivtransport for familier til også å gjelde på hverdager utenom rushtiden, sier nestlederen i miljø- og samferdselsutvalget.

Powered by Labrador CMS