Brukere av elektrisk rullestol vil nyte godt av sykkelfelt og bredere fortau i Oslo. Foto: Pixabay

— Flere sykkelfelt og bredere fortau gavner også rullestolbrukere og folk som er dårlig til beins

Publisert

Syklister kan trå til på nye sykkelfelt, men det kan også flere andre grupper, som brukere av elektrisk rullestol og ståbrett.

Under et folkemøte på Grünerløkka, om tilrettelegging for syklister og mindre biltrafikk, var salen bekymret for hvordan dette ville påvirke de eldre og folk med redusert mobilitet.

Måten spørsmålene ble stilt på, og tilhørende kommentarer, gir inntrykk av at det er en underliggende antagelse om at bedre fortau og sykkelfelt ikke kommer disse gruppene til gode. Målgruppen for sykkelprosjektet i Oslo er imidlertid alle mellom åtte og åtti år. Sykkelinfrastrukturen er for alle, også de som er dårlige til bens.

Brukere av bakfiets. Foto: Wikimedia commons

Unge, friske våghalssyklister

På grunn av navnet tenker mange kanskje at en tilrettelegging for syklister kun kommer syklister til gode, og når man tenker på syklister, så tenker man kanskje på folk som meg: Unge friske menn, iført klær direkte tiltenkt sykling. Men jeg trenger knapt sykkelinfrastruktur og kan godt smette mellom biler i kø, som en pilotfisk rundt en hai. Våghalssyklister ser ut til å være de eneste som vil eller tør sykle uten tilrettelegging.

Elektriske rullestoler i sykkelfeltet

Med god sykkelinfrastruktur tilrettelegger man ikke bare for bedre kjønnsbalanse og hverdagssyklister, men også for andre myke trafikanter. Det bør ikke være noe i veien for at noen på en moderne elektrisk utendørs rullestol velger å bruke et sykkelfelt eller en sykkelvei. En elektrisk rullestol bruker ca like mye plass som en annen syklist, kan holde en grei hastighet, og raskere syklister som meg, kan enkelt foreta en forbisykling i feltet til venstre.

Velkommen til liggesykler og rullestolsykler

Det fins også kjøretøy for dem som ikke klarer en tilfeldig tråsykkel, men ikke heller er helt der at de trenger en rullestol. Fra elsykler som letter byrden, til støttehjul og trehjulssykler for voksne, håndsykler, liggesykler, rullestolsykler og sikkert flere ting jeg ikke har hørt om, men som fins i hjelpemiddeldatabasen.

Lastesyklene gjør sitt inntog nå

Nederlandske bakfiets og andre lastesykler er noe man sjeldnere ser i norsk sykkeltrafikk enn man gjør i andre land, som har lengre tradisjoner for trygg og skikkelig tilrettelegging for syklister. Lastesyklene gjør sitt inntog nå. Forhåpentligvis blir også de andre sykkelvariantene vanligere i fremtiden.

Bakfiets er på full fart inn på veiene i Oslo.

Piggdekk, saltsørpe i kjedet og roser i kinnene

Med dette i bakhodet, virker det urimelig å påstå at de kommende endringene på Grünerløkka, og andre steder i byen, skal ekskludere alle over 70 og de med redusert mobilitet. Eller føre til noen slags aldersgrense for å bo på Løkka. Tvert om har disse endringene muligheten til å redusere avhengighet av bil og sjåfør. Akkurat nå som sykling er preget av et behov for flere lag med klær, piggdekk, saltsørpe i kjedet og roser i kinnene, tviler jeg på at alle er fristet til å våge seg. Men når våren kommer, håper jeg å se mange nye ansikter i alle aldre og alle mobilitetsnivåer bruke de nye røde stiene, slik de kan.

Powered by Labrador CMS