Drømmen om et nytt Oslo konserthus klart til 2019 er knust. Hovedstadens innbyggere må leve med dårlig akustikk, i alle fall noen år til.
I 2015 annonserte Petter Stordalen og Anders Buchard, sammen med Oslo-Filharmoniens Ingrid Røynesdal, at de var klare til å bygge nye konsertlokaler til Oslo-Filharmonien på Filipstad. Håpet var å ha det nye konsertlokalet ferdig til Filharmoniens 100-årsjubileum i 2019.
To år senere har kommunen ikke kommet lenger i å ta stilling til om det blir konsertlokale på Filipstad-tomten.
– Statusen er at det ikke foreligger noe konkret forslag som kan behandles per i dag. Det har vært snakket om ideer. Først må reguleringsplanen for Filipstad bli vedtatt, men den sier ikke noe konkret om det skal være konserthus der eller ikke, sier Rasmus Reinvang (MDG), byrådssekretær i byrådsavdelingen for byutvikling.
Har tegnet inn et kulturbygg
Annonse
Forslaget fra Stordalen, Buchard og Oslo-Filharmonien var at et nytt konsertlokale kunne knyttes til et hotell- og konferansesenter på den attraktive Filipstad-tomten, rett ved Tjuvholmen og Astrup Fearnley museet. Nylig fikk Oslo-Filharmonien utarbeidet en mulighetsstudie for konserthus på Filipstad. Men dette er ikke en konkret plan, mener Reinvang.
– En mulighetsstudie kan man i prinsippet lage hvor som helst. Det viser hvilke muligheter som kan være et sted, men er ikke et konkret planforslag.
Talspersoner for byrådet har til VårtOslo, fortalt at reguleringsplan for Filipstad vil bli presentert for bystyret i løpet av høsten. Byråd for byutvikling, Hanna Marcussen, har tidligere lovet å legge frem reguleringsplan for Filipstad før sommeren 2016.Nå sier byrådssekretær Reinvang at planen er å legge frem reguleringen i løpet av våren.
– Hvorfor har ikke dette skjedd?
– Det er riktig at reguleringsplanen har blitt skjøvet på. Dette går blant annet på at det er forskjellige grunneiere på tomta, og det er en komplisert kabal å finne ut av hvordan kostnadene til offentlig infrastruktur skal håndteres.
Planforslagene legger blant annet til grunn at det skal være trikk, en stor park og legges lokk over E18 i området, og vi har trengt mer tid til å diskutere med grunneierne. Dette er en stor og komplisert sak, sier Reinvang.
Håper på fortgang i saken
– At arbeidet med reguleringsplanen tar så lang tid, gjør at det ikke blir noe konserthus til 100-årsjubileet til Oslo-Filharmonien, sier administrerende direktør i Oslo-Filharmonien, Ingrid Røynesdal.
– Nå er det helt urealistisk med et nytt konserthus på Filipstad i 2019. Men vi har hele tiden visst at det var veldig optimistisk. Nå håper vi selvfølgelig bare at vi kan komme i gang så fort som overhodet mulig, sier hun.
Røynesdal har, siden planene deres for nytt konserthus ble offentliggjort i 2015, vært opptatt av å sikre at tomta på Fillipstad blir egnet for et konserthus. Den nye mulighetsstudien skal vise dette.
– Studien viser at det absolutt er mulig å skape et kjempeflott konserthus i verdensklasse der, sier Røynesdal.
Hun vil ikke si at hun er skuffet over at arbeidet med å vedta reguleringsplanen på Filipstad har tatt så lang tid.
– Men jeg håper at det nå blir fortgang i saken og at de får vedtatt reguleringsplanen, slik at vi kan komme videre i arbeidet med et nytt konserthus.
Nordens beste orkester i Nordens tristeste konsertsal
Hvorfor trenger Oslo og Oslo-Filharmonien et nytt konserthus?
– Vi har vært tydelige på dette i nærmere 35 år. Som leietagere har vi et godt samarbeid med personalet i Oslo Konserthus, men det har vært mange bygningsmessige og praktiske utfordringer helt fra starten. Det er store utfordringer knyttet til akustikken og med fasiliteter både for publikum og ansatte. Det er daglige problemer knyttet til huset både internt og ovenfor publikum.
Nylig skrev redaktør for Arkitektur N, Gaute Brochmann, et kritisk innlegg i Morgenbladet, hvor han tok til orde for å stanse arbeidet med å legge til rette for et nytt konserthus. Han mente enda et praktbygg ved vannkanten er et uttrykk for «signalbygg-syken».
Ingrid Røynesdal er uenig: – Ønsket om å beholde det gamle bygget og heller forbedre det, vitner ikke om stor forståelse for situasjonen til Oslo-filharmonien, mener hun.
– Vi har som sagt prøvd i 35 år å endre på dagens konserthus, men både økonomi og praktiske realiteter gjør at det ikke har vært mulig å få til endringer der vi er. Når plan- og bygningsetatens reguleringsforslag for Filipstad, som ble lagt frem for mange år siden, åpner for et konserthusprosjekt langs sjøen, griper vi den muligheten som finnes der. Så langt kan vi ikke se at det finnes andre tomter i Oslo sentrum hvor det er mulig å få til dette prosjektet.
For tidlig å bestemme kulturhusets innhold
Rasmus Reinvang ser på synspunktene fra Røynesdal som en naturlig del av debatten om hva slags kulturbygg som bør ligge på Filipstad i framtiden. Et nytt konserthus er en av flere muligheter, understreker han.
– Et nytt konserthus, hotell og kongressenter er en mulighet, mens andre mulige formål er museum, galleri, bibliotek, kino, teater og lignende. Den debatten må tas når reguleringsparken kommer på plass. Aller først må en reguleringsplan vedtas som avgjør om og hvor det skal legges til rette for et kulturbygg på Filipstad, sier han.
Reinvang mener at det er vanskelig å vite hvor lang tid det vil ta å bestemme hvilket kulturformål som skal ligge på Filipstad.
– Målet til byrådet er å sende forslaget til endelig vedtak for regulering av Filipstad til Bystyret i løpet av våren. Jeg kan ikke si hvor lang tid bystyret vil bruke på å behandle og vedta saken.