Slik kommer UiOs nye forskningsfartøy til å se ut.

Universitetet i Oslo kan få verdens «grønneste» forskningsfartøy i 2022

UiO vil ha nytt forskningsskip som etterhvert skal bygges om til å gå kun på strøm både i Oslofjorden og Skagerak. Men det avhenger av regjeringens korona-pakke om skipet skal kunne sjøsettes om kun to år.

Publisert

Bestanden av både torsk og hummer er på et historisk lavt nivå i Oslofjorden, viser forskningsresultater. Men den typen kunnskap kommer ikke av seg selv.

Den viktigste forutsetningen for å kunne sette inn effektive miljøtiltak er forskning. Og da må forskerne komme seg både på fjorden og lenger ut til Kattegatt og Skagerak.

Forskningsfartøyet FF Trygve Braarud har i en årrekke vært en viktig del av Universitetet i Oslos forskning og undervisning. Det snart 40 år gamle fartøyet er imidlertid modent for utskiftning. Og nå er det håp om at UiO kan få et nytt forskningsfartøy allerede i 2022, heter det i en pressemelding.

— Blir helelektrisk i fremtiden

Dekan Morten Dæhlen ved UiOs matematisk-naturvitenskapelige fakultet (MN).

— Vi har planlagt et hybridskip som vi mener kan bygges om til helelektrisk drift når batteriteknologien har kommet langt nok en gang i fremtiden, sier dekan Morten Dæhlen ved UiOs matematisk-naturvitenskapelige fakultet (MN).

Norsk Maritimt Forum, som er den norske maritime næringens interesseorganisasjon med til sammen 700 medlemmer, har nemlig foreslått at UiOs nye forskningsfartøy skal komme inn som et element i regjeringens neste tiltakspakke. Denne pakken er ment å skulle stimulere til ny aktivitet i et næringsliv som er rammet av korona-pandemien.

— Dette er en svært gledelig nyhet, og vi håper nå at regjeringen vil følge opp forslaget fra Maritimt Forum. Universitetet i Oslo har stort behov for et nytt skip som kan brukes til viktig forskning og utdanningen av fremtidens havforskere, og derfor begynte vi å planlegge dette nye forskningsfartøyet for cirka tre år siden, sier Dæhlen.

Powered by Labrador CMS