Oslo POP UP festival lover en gjennomkomponert meny satt sammen av musikk, kunst, mat og mote. Slik gjenskapes et stykke avslappende Berlin i Oslo.
Oslo får en ny type festival i gata Øvrefoss 14 på øvre Løkka fra fredag til søndag: Oslo POP UP festival.
Festivalen inviterer publikum til "nye opplevelser der favorittene musikk, mat, kunst og mote står sammen for å vekke nysgjerrighet og undring", ifølge en pressemelding. Dette er en festival som ikke bare headliner artister, men viser frem kunstnere, kokker, designere og gründere. Det blir kortreist mote, lokalskrevet musikk, "hjertevarm mat og vakker kunst".
— Mange festivaler har kunst og mat i tillegg til musikk, og forsvinner etter noen dager. Hva er det som gjør dette til mer "pop-up" enn andre festivaler, festivalsjef Andrea Rydin Berge?
— Det handler om å gjenskape en intim setting, slik jeg opplever på de pop-up-stedene jeg har besøkt. Lokalet er en liten plass hvor det ikke vanligvis er konserter eller mat, så plutselig er det andre ting som skjer der da. Så det er mer som å komme hjem til noen nesten - bare at det er i byen og åpent for alle.
Annonse
Så intimt er det, at det faktisk kun er 30 billetter for dagsprogrammet og 30 billetter for kveldsprogrammet.
— Litt som å bli invitert på fest
Det er ikke bare lokalet som er intimt og uformelt. Festivalsjef Berge er for eksempel også festivalens gründer, er sanger og låtskriver, og skal opptre på festivalen selv.
— Så er det jo litt at det er en ledig og leken måte å sette sammen ting på, for vi ønsker at de som kommer på festivalen skal få en annerledes opplevelse og komme nærmere på de som holder konserten. Vi kommer til å sette inn et flygel, og da sitter publikum bare en meter unna. Det er noe annet enn de større festivalene kan tilby. Her er det litt mer eksklusivt og mindre, på en bra måte.
— Så synes jeg det er spennende og fint at fremmede kan gå på festivalen, og kanskje må snakke med hverandre fordi de sitter nært på hverandre. Det blir litt som å bli invitert på fest, ikke sant, da vil man helst ikke bli sittende og se ned i ølen. Kanskje det ikke blir slik, men jeg håper på det!
Importert fra Berlin
Pop-up konseptet er allerede etablert i Norge innen mote og design. Berge ønsket å utvide konseptet ved å invitere musikere fra Berlin og Oslo for å møte publikum på nye måter. Ideen til festivalen fikk Berge etter å ha testet ut Pop-Up konseptet ”Rydin&Food” i Berlin sammen med den danske kokken Kathrine Gravholt for et par år siden.
Berge flytter sitt konsept fra et nyåpnet yogastudio i Kreuzberg, til Is it so collective på Grünerløkka. Lokalet drives som et av byens nye pop-up lokaler. Her skal det i tiden framover etter planen komme en rekke spennende konsepter.
— Det begynte med at jeg så en liten restaurant i nabolaget i Neukölln. De hadde dekket på mange små bord inne i et gammelt bygg og det hang en fristende meny ute på gata. Jeg hadde tenkt at jeg skulle spise middag der en dag, men tre dager senere var hele restauranten borte, sier festivalsjefen.
Musikk, mat og mote
Sammen med jazzmusiker Maren Selvaag har hun satt sammen et program som krysser grenser, ved å plassere genrene jazz, klassisk, og pop side om side.
I tillegg serveres det mat og drikke som skal sette sansene i sving. Festivalen har blant annet invitert kokkene fra Oslo:Raw, som på dagtid skal servere rawfood. Altså mat som ikke er prosessert, ikke kokt og stort sett økologisk.
Det norske klesmerket Iben og designerne fra Permafrost er medspillere som viser frem kortreist mote og design.
Visuell kunstner og grafisk designer Pandagunda, kjent for sin visuelle kunst for blant annet MTV og Rihanna, stiller for første gang ut sine bilder på festivalen. Det blir også mulig for publikum å legge inn bud på kunsten som selges når festivalen er over.