Silje Haugerud (t.v) og Felicia Wolden Hoel har gått gjennom 2800 av Oslos gatenavn. Foto: Thor Brødreskift.
Elevene Felicia og Silje, ved Oslo by steinerskole, får forskningspris for studie av gatenavn i Oslo
De to elevene har skrevet om statusforskjeller blant gatenavnene i Oslo. Andelen gatenavn som er oppkalt etter noen med høy status er høyere på vestkanten enn på østkanten, fant de ut.
Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner kunngjorde i dag vinneren av Holbergprisen i skolen. Prisen går til en elevstudie av gatenavn i Oslo.
Årets vinnere av Holbergprisen i skolen ble Felicia Wolden Hoel og Silje Haugerud ved Oslo by steinerskole, med prosjektet: «Gatelangs fra øst til vest: En studie av statusforskjeller blant gatenavnene i Oslo».
Forskningsprosjektet tar for seg Oslos mer enn 2800 gatenavn. Oppgaven spør om østkant-navnene har en lavere status enn vestkant-navnene og om hovedstadens klasseinndeling i så fall kan gjenspeiles i dette.
Imponert fagjury
Annonse
Prosjektet avdekker et tydelig mønster i Oslos historie, mener fagjuryen: Fra Oslos første gatenavn i 1624 til i dag er det tydelig at andelen gatenavn som er oppkalt etter noe eller noen med høy status, er høyere på vestkanten enn på østkanten.
En imponert fagjury viste også til hvordan elevene har koblet ulikhetsforskning, historie og betydningen av gatenavn på en original og nyskapende måte: «Oppgaven tilfører ny kunnskap til feltet, og utviser en meget god oversikt over eksisterende forskning.
Gatenavn knyttes til byens historie og forskjeller mellom øst og vest og knytter bånd til nåtidens samfunn», sier juryen i sin uttalelse.
Han som talte Roma midt imot
Andreas Yul Kim fra Kongsberg videregående skole fikk andreplassen for forskningsprosjektet: "Han som talte Roma midt imot".
Prosjektet drøfter konflikten mellom kongemakt og kirkemakt under borgerkrigstiden i Norge og spør hvorfor kirken ikke klarte å fjerne kong Sverre Sigurdsson fra tronen.
Tredjeprisen gikk til Pia Kristine Larsen Wickstrøm og Emilie Madelen Biti-Jessen fra Kirkenes videregående skole for prosjektet "Åndeverdenen i den moderne verden".
Her drøfter de hvordan den samiske noaidekunsten har opptrådt i moderne tid, og i hvilken grad den har bevart tradisjonene fra opprinnelig samisk sjamanisme og religion.