Oslos byvåpen der den drepte trellkvinnen og hennes ufødte barn ligger ved St. Hallvards føtter. Illustrasjon: Oslo kommune

Full forvirring i Oslo: Får hovedstaden ny logo eller nytt byvåpen?

— Ja, vi skal ha nytt byvåpen, opplyser Oslo kommune på sine nettsider. — Feil, byvåpenet består, opplyser Oslo kommune. Forvirringen er total.

— VårtOslo har bommet fullstendig! Dere skriver at Oslo skal skifte byvåpen. Det stemmer ikke. Forslaget går ut på at Oslo skal få en ny logo, sa Miljøpartiets bystyrerepresentant Shoaib Sultan på onsdag.

VårtOslos redaksjon var i villrede. Hadde vi bommet totalt? Hadde byens største lokalavis begått kardinalsynden å feilinformere tusenvis av lesere, og kommet i skade for å ødelegge kommunens arbeid med å rydde opp i sin egen jungel av logoer? Eller hadde VårtOslo satt i gang en viktig debatt? Den ene etter den andre i Oslos rådhus hevdet at byvåpenet skulle leve videre.

Slik ser forslaget til nytt byvåpen ut. Eller er det en ny logo? Meningene er mange, og på underskrift.no er det tusenvis som protesterer. Illustrasjon: Oslo kommune

— Det er ikke VårtOslos skyld

Svaret gir seg ikke selv. Men noen timer senere skrev Shoaib Sultan fra MDG en rettelse på sine Facebook-side. Det var ikke VårtOslos skyld, hevdet bystyrepolitikeren.

Shoaib Sultan (MDG). Foto: Oslo kommune/Sturlason

— Alltid dumt å bomme selv når man mener andre har bommet. Jeg mener at det Dagsavisen og Vårt Oslo skrev om Oslos nye logo ikke stemmer, men skylden ligger nok hos Oslo kommune og ikke de som rapporterte på saken, skrev MDG-politiker Sultan.

Dermed kunne VårtOslos redaksjon puste litt mindre tungt. Vi spadde opp et gammelt sitat fra en annen politiker. I våre redaksjonslokaler i Schweigaardsgate ble den gamle Høyre-legenden og stortingspresident Carl Joachim Hambros utbrudd i en stortingsdebatt før andre verdenskrig brukt som en slags trøst:

— I demokratiets navn må det være tillatt for alle til enhver tid å gi uttrykk for den forvirring som hersker i ens hode, sa Hambro.

— Oslos byvåpen blir utsatt for hærverk

Men fortsatt gnagde tvilen. VårtOslo har bommet før. Og vi er opptatt av god folkeskikk. Det betyr at man skal beklage og komme med rettelse. Så raskt som mulig. Bølgene gikk høyt internt. Dette måtte en lokalavis for hovedstaden få orden på.

Carl Joachim Hambro (5. januar 1885 – 15.desember 1964). Foto: Wikimedia

Men Oslo byes vel har en helt annen oppfatning enn Shoaib Sultan. Og en rekke andre kloke hoder i rådhuset. I et debattinnlegg raste det velrennomerte velselskapet mot kommunikasjonsavdelingen i Oslos rådhus.

— Oslos byvåpen blir utsatt for et historieløst hærverk. Det er et grovt overtramp når man foreslår å vrake et av et av landets eldste symboler til fordel for noe som i beste fall ligner en firmalogo, skriver generalsekretær Ole Rikard Høisæther i Selskabet for Oslo Byes Vel.

Men så begynner det å bli litt mer komplisert. Men ikke mer komplisert at en hel redaksjons skjønner at de egentlig ikke skjønner Oslo kommune. Kommunikasjonsavdelingen ved byrådslederens kontor opererer med et slags nyspråk som kunne vært hentet rett ut av George Orwells roman «1984».

Bondesønn uten tilknytning til Oslo

Oslo kommune har i dag en foreldet designmanual fra 1997 og mangelfulle verktøy for å kommunisere tydelig og helhetlig med innbyggerne. Designhåndboken mangler føringer for universell utforming og digitale flater, skriver kommunikasjonsavdelingen.

Her er en annerledes fremstilling av sagnet om St. Hallvard. Dette pryder Hammeren kraftverk i Maridalen. Foto: Oslo kommune

De skriver altså om en bondesønn fra Lier. Nei, ikke Torbjørn Jagland eller Martin Kolberg. De er riktignok fra Lier, men de er ikke bondesønner. Da hadde de representert Senterpartiet. Dette handler om Hallvard som forsøkte å redde en navnløs trellkvinne og hennes ufødte barn fra tre voldsmenn. Både kvinnen, det ufødte barnet og Hallvard ble drept. Ingen av dem har egentlig noe med Oslo å gjøre.

Men så blir Hallvard kanonisert etter sin død. Og levningene etter helgenen blir oppbevart i Mariakirken i det som idag kalles Middelalderbyen i Gamle Oslo. Slik blir post mortem-innflytteren Hallvard til Oslos skytshelgen. I byvåpenet ligger kvinnen død ved hans føtter mens han holder tre piler og en møllestein i hendene.

Møllesteinen forsøkte drapsmennene å bruke til å senke liket. De tre pilene symboliserer de tre livene som gikk tapt.

— Dette er historieløst idioti!

Den noe orwellsk-lignenede kommunikasjonsavdelingen i rådhuset har sørget for at kvinnen med det ufødte barnet er fjernet fra det nye byvåpenet. Unnskyld, logoen. Mange vil, uansett om man kaller det logo eller byvåpen, påstå at kommunikasjonsavdelingen også fjerner det mest vesentlige elementet ved opphavet til sagnet om bondesønnen Hallvard.

Byvandrer og Osloforfatteren Leif Gjerland. Foto: Dreyers forlag

— Det er jo historieløst idioti! Uten trellkvinnen, ingen helgenhistorie. Hallvard forsøkte å redde denne navnløse kvinnen fra de tre ugjerningsmennene. Nå er det riktignok enkelte forskere som mener kvinnen ved St. Hallvards føtter er forvekslet med en kappe. Men det er jo ikke den historien vi er glad i. Jeg er oppriktig glad i Oslos skytshelgen. Denne galskapen må stanses, sier byvandrer og Osloforfatter Leif Gjerland.

Igjen tyr vi til ordekvilibiristen og stortingspresident C.J. Hambro. Forøvrig var han også som Hallvard innflytter til hovedstaden. Hambro er bergenseren som var ubestridt leder av Oslo Høyre i en årrekke.

— De gjorde så godt de kunne. La det være deres unnskyldning, men også deres dom, sa Hambro i en annen debatt på 1930-tallet.

Dommen kan byens befolkning først felle når Oslo bystyre endelig bestemmer seg for om det er logo eller byvåpen som skal pryde kommunens brevhoder og alle andre steder der Oslo skal gjenkjennes. Saken kommer opp til behandling i løpet av 2018. Men allerede nå har tusenvis av Oslofolk protestert på underskrift.no for å bevare byvåpenet.

Stadig like forvirret? Følg med på neste episode av Oslo kommunes nye spenningsserie «Byvåpen-forviklinger».

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer