LO-Leder Hans-Christian Gabrielsen (t.h.) og forbundsleder Jørn Eggum møter streikende bussarbeidere, her representert ved Annstein Garnes, verneombud i Unibuss (t.v.)
LO-Leder Hans-Christian Gabrielsen (t.h.) og forbundsleder Jørn Eggum møter streikende bussarbeidere, her representert ved Annstein Garnes, verneombud i Unibuss (t.v.)

Busstrafikken i Oslo og Viken har stått stille i en uke. Lørdag trappes streiken opp

– Jeg har en advarsel til regjeringen og Erna Solberg. Det er ingen tvil om at NHO forsøker å fremprovosere tvungen lønnsnemnd basert på situasjonen i Oslo. Her må man ikke la seg lure.

Publisert Sist oppdatert

Lørdag går ytterligere 4.500 bussjåfører i sju fylker ut i streik. Det er ikke kontakt mellom partene, bekrefter både Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet. Det har heller ikke vært det i løpet av uka.

De fire arbeidstakerorganisasjonene Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet tok de organiserte bussjåførene i Oslo og Viken ut i streik søndag 20. september etter at meklingen med NHO Transport og Spekter ikke førte fram.

De streikende bussjåførene får 3.900 kroner i uka i streikestøtte, med unntak av sjåførene i Fagforbundet som får 70 prosent av vanlig lønn, skriver FriFagbevegelse.

Fri uten lønn midt på dagen

Streiken skjer fordi bussjåførene mener lønnsforskjellene mellom deres yrkesgruppe og industrien har økt de siste årene. I tillegg legger Fellesforbundets leder Jørn Eggum stor vekt på arbeidstidene til sjåførene, som ofte jobber såkalte delte skift. Det betyr at man har fri uten lønn midt på dagen, noe som Fellesforbundet mener gir opptil 70 timers arbeidsuker.

– 70-timers uker går på helsa løs og gir oss slitne bussjåfører. Når vi i tillegg vet at sjåførene hele tiden presses på tid, og sågar må gå hele arbeidsdagen uten pauser og uten å gå på do, er det en oppskrift på mindre trygghet – både for sjåførene og alle andre i trafikken, sier Eggum.

Advarer mot å spille "koronakortet"

Helsetilsynet varslet allerede mandag at de overvåker streiken blant bussjåførene for å se om den medfører at liv og helse blir satt i fare. Koronasmittetallene i Oslo har steget kraftig de siste ukene, og Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) uttalte søndag at han var bekymret for økt trengsel og smitte i hovedstaden.

Imidlertid gikk morgenrushet i Oslo-området mandag som normalt, uten merkbart økt trafikk på veiene eller merkbart økt trengsel på trikk, T-bane og tog.

Eggum mener regjeringen må passe seg for at NHO skal spille et «koronakort».

– Jeg har også en advarsel til regjeringen og Erna Solberg. Det er ingen tvil om at NHO forsøker å fremprovosere tvungen lønnsnemnd basert på situasjonen i Oslo. Her må man ikke la seg lure. Bussjåfører kan ikke bli lønnstapere bare fordi de har en viktig jobb, sier han.