Enn så lenge har over 1.000 kunder hos Evo varslet om å ha blitt trukket for mye. Morten Hellevang, daglig leder ved treningskjeden, sier at de stadig jobber med å få kontroll over antallet som er rammet.
Enn så lenge har over 1.000 kunder hos Evo varslet om å ha blitt trukket for mye. Morten Hellevang, daglig leder ved treningskjeden, sier at de stadig jobber med å få kontroll over antallet som er rammet.

— Dette er langt over streken, sier Tina Kristin (39), som opplevde å bli tappet for penger av treningskjeden Evo

Minst 1.000 kunder har meldt fra til treningskjeden Evo at de er trukket flere ganger for abonnementsprisen. Tina Kristin Brænd Sæther (39) opplevde trekk fire dager på rad: — Ordentlig gærent.

Publisert

Treningskjeden Evo oppgir å ha rundt 50.000 kunder på sine treningssentre rundt om i landet. Det var før helgen flere medlemmer begynte å melde fra at det feilaktig ble trukket penger fra dem, skriver Bergensavisen.

Noen av dem har blitt trukket abonnementsprisen på 399 kroner opptil fire ganger, opplyser daglig leder Morten Hellevang i Evo til BA. Feilen ligger ifølge ham hos betalingsleverandøren Verifone.

— Betalingsleverandøren mener at transaksjonene har gått i «loop», og derfor skal kundene ha blitt trukket flere ganger, sier Hellevang.

Fire trekk på rad

Hittil har 1.000 personer meldt fra siden problemene startet torsdag. Hellevang sier han tror det er langt flere som er rammet.

Én av dem er Tina Kristin Brænd Sæther (39), som bor i bydel Østensjø. Etter at det månedlige trekket hadde funnet sted, forteller Brænd Sæther at hun stusset over at det i nettbanken stod at et beløp til var reservert.

— Jeg tenkte at det kanskje ikke var noe å bry seg om og at det kunne være en feil. Dagen etter så jeg at beløpet var trukket, før det neste dag igjen var to nye trekk, sier Brænd Sæther.

Følgelig hadde hun betalt 1.197 kroner for mye til treningskjeden. Selv om hun fikk svar ganske så fort etter den første av i alt fire e-poster som ble sendt til Evo, der kjeden beklaget det inntrufne, påpeker Brænd Sæther vanskeligheter med å komme i kontakt.

Mang en kunde hos Evo har erfart en uforutsett høy abonnementspris i august.
Mang en kunde hos Evo har erfart en uforutsett høy abonnementspris i august.

— Det er ikke så mange måter å nå dem på, og det finnes ikke et telefonnummer å ringe. Jeg synes dette er langt over streken. Folk har jo ikke nødvendigvis de pengene på kontoen sin, eller så har de planlagt å bruke dem på noe annet. Jeg vil tro at jeg ikke får komme dit å trene dersom jeg er et par dager for sent ute med å betale, sier hun.

Brænd Sæther legger til at hun har snakket med flere som har opplevd det samme som henne, og situasjonen beskrives i det hele tatt som noe som har gått «ordentlig gærent».

— Jeg har ikke vært medlem så lenge, så dette var en ripe i lakken. Det blir som å ta penger fra folk, noe som bare ikke skal skje. De må gjøre opp for det, avslutter Brænd Sæther.

Ønsker å gjøre opp

Daglig leder Hellevang sier kjeden fortsatt jobber med å skaffe oversikt over antall berørte. Mens det jobbes med feilretting, er alle abonnementene fryst inntil videre.

— Vi forventer at pengene skal være tilbakebetalt til alle kundene i løpet av mandag. Når det er gjennomført, vil vi prøve å finne andre mulige godtgjørelser for dem som er blitt rammet, sier Hellevang.

Han kaller det inntrufne «pinlig» og sier Evo legger seg paddeflate.

— Jeg håper folk kan tilgi oss, men vi ser at dette kan skade omdømmet vårt, erkjenner Hellevang.

Powered by Labrador CMS