Det subjektive fotografiet legger vekt på fotografens eget
blikk og personlige opplevelse av verden. Retningen fikk fotfeste og sto sterkt
på 1960-1990-tallet, men vekker ny interesse i dag, ifølge Nasjonalmuseet.
– Følelser har igjen fått en vesentlig plass i kunsten. Vi
ser også at mange unge eksperimenterer med analogt fotografi. Det subjektive
fotografiet fanger denne tendensen, sier kurator Eva Klerck Gange ved
Nasjonalmuseet i en pressemelding.
Verkene som stilles ut er av norske og internasjonale
kunstnere, fra perioden 1960-1990-tallet.
Blant fotografene er norske Tom
Sandberg, Dag Alveng, Lill-Ann Chepstow-Lusty, Thera Mjaaland og Mimsy Møller.
Annonse
Av internasjonale navn kan du oppleve Francesca Woodman, Josef Sudek, Christer
Strömholm, Nan Goldin og Hiroshi Sugimoto.
– I Nasjonalmuseets samling av billedkunst har vi over 8500
fotografier. Nå vier vi et helt eget rom til en sentral retning innen
kunstnerisk fotografi, med et fantastisk knippe kunstnere og flere verk som
tidligere ikke er vist, uttaler Nasjonalmuseets direktør Ingrid Røynesdal.
Blant verkene som vises for første gang er verk av den
amerikanske fotografen Francesca Woodman fra hennes selvportrettserie «Polka
Dots» (1975-76), og Dag Alvengs «Asylum»-serie fra norske psykiatri tidlig på
1980-tallet.
Alle verkene er fra Nasjonalmuseets samling og Robert Meyer
Collection som Nasjonalmuseet ervervet i 2004.
Begrepet «det subjektive fotografiet» ble introdusert på
1950-tallet av den tyske fotografen Otto Steinert.
Steinert oppfordret
fotografer til å følge sin indre visuelle impuls i et fritt og
eksperimenterende uttrykk.
For å distansere seg fra det kommersielle
dokumentarfotografiet, skulle man reflektere rundt menneskets indre liv i
stedet for å dokumentere det man ser.
På 1970-tallet preget ungdomsopprør og seksuell frigjøring,
og kritikk av verdensledere og kapitalisme, kunstbransjen.
En mer kritisk
holdning til objektiv sannhet gjorde at dokumentarfotografiet mistet terreng og
det subjektive blikket og – fotografiet fikk større betydning.
I Norge hadde etableringen av fagorganisasjonen Forbundet
Frie Fotografer i 1974 og kunstgalleriet Fotogalleriet i 1977 betydning for
utviklingen av fotografi som kunstnerisk uttrykk.