Portrett av Eskil. Skippergata, 1980.

Nasjonalmuseet vier eget rom til fotografi

Torsdag 30. januar åpner en ny presentasjon med tema det subjektive fotografiet.

Publisert

Det subjektive fotografiet legger vekt på fotografens eget blikk og personlige opplevelse av verden. Retningen fikk fotfeste og sto sterkt på 1960-1990-tallet, men vekker ny interesse i dag, ifølge Nasjonalmuseet.

– Følelser har igjen fått en vesentlig plass i kunsten. Vi ser også at mange unge eksperimenterer med analogt fotografi. Det subjektive fotografiet fanger denne tendensen, sier kurator Eva Klerck Gange ved Nasjonalmuseet i en pressemelding.

Rom for fotografi

Verkene som stilles ut er av norske og internasjonale kunstnere, fra perioden 1960-1990-tallet. 

Blant fotografene er norske Tom Sandberg, Dag Alveng, Lill-Ann Chepstow-Lusty, Thera Mjaaland og Mimsy Møller

Av internasjonale navn kan du oppleve Francesca Woodman, Josef Sudek, Christer Strömholm, Nan Goldin og Hiroshi Sugimoto.

Odd Nerdrum med hund (1968).
Uten tittel, fra serien Selvportrett med mor (1989).
Uten tittel (1970-tallet)

– I Nasjonalmuseets samling av billedkunst har vi over 8500 fotografier. Nå vier vi et helt eget rom til en sentral retning innen kunstnerisk fotografi, med et fantastisk knippe kunstnere og flere verk som tidligere ikke er vist, uttaler Nasjonalmuseets direktør Ingrid Røynesdal.

Subjektiv historie

Blant verkene som vises for første gang er verk av den amerikanske fotografen Francesca Woodman fra hennes selvportrettserie «Polka Dots» (1975-76), og Dag Alvengs «Asylum»-serie fra norske psykiatri tidlig på 1980-tallet.

Alle verkene er fra Nasjonalmuseets samling og Robert Meyer Collection som Nasjonalmuseet ervervet i 2004.

Begrepet «det subjektive fotografiet» ble introdusert på 1950-tallet av den tyske fotografen Otto Steinert

Steinert oppfordret fotografer til å følge sin indre visuelle impuls i et fritt og eksperimenterende uttrykk. 

For å distansere seg fra det kommersielle dokumentarfotografiet, skulle man reflektere rundt menneskets indre liv i stedet for å dokumentere det man ser.

Publikum strømmer inn på Nasjonalmuseet ved en tidligere anledning.

Ungdomsopprør og seksuell frigjøring

På 1970-tallet preget ungdomsopprør og seksuell frigjøring, og kritikk av verdensledere og kapitalisme, kunstbransjen. 

En mer kritisk holdning til objektiv sannhet gjorde at dokumentarfotografiet mistet terreng og det subjektive blikket og – fotografiet fikk større betydning.

I Norge hadde etableringen av fagorganisasjonen Forbundet Frie Fotografer i 1974 og kunstgalleriet Fotogalleriet i 1977 betydning for utviklingen av fotografi som kunstnerisk uttrykk.

Powered by Labrador CMS