Sjøtjenesten i Oslo politidistrikt var en av flere enheter som før nyttår ble den heldige mottaker av en splitter ny politibåt.
De nye båtene fra leverandøren Marell skulle både være teknologiske og hestekreftemessig mye sterkere enn de tidligere politibåtene.
Siden overleveringen har flere politidistrikter opplevd store driftsutfordringer med båtene grunet problemer med motorene, og utfordringene med de nye vidundrene ha vært så store at oslopoltiet selv har valgt ikke å ta den nye båten i bruk.
Leder for oslopolitiets sjøtjeneste, Eva Brekke.Foto: Christian Boger
For kald og varm båt
Mens flere av politidistriktene har slitt med motorproblemer, har oslopolitiets største utfordring vært at båtene er levert uten aircondtionanlegg.
Annonse
Det har ifølge leder for sjøtjenesten, Eva Brekke, ført til at båten har blitt for kald på vinterstid og for varm på sommeren.
– På grunn av dette har vi ikke fått brukt den nye båten. Da velger vi heller å bruke en av våre andre båter som vi stoler mer på, forteller hun til Politiforum.
Vil utbedre feil og mangler
Leverandøren Marelll vil nå gjøre alt de kan for raskt å utbedre alle feil og mangler som er meldt inn rundt politiets nye fartsvidundere.
Daglig leder Patrick Söderholm mener likevel det ikke er mulig å designe en helt ny båt uten at det vil kunne oppstå oppstartsproblemer.