Elektriske sparkesykler står parkert på fortau og i veien et sted i Oslo. Den nye loven skal gi kommunene større mulighet til å avverge slike og andre farlige situasjoner.

Ny elsparkesykkel-lov er klar. Nå kan Oslo kommune sette i gang

Stortingsflertallet er enige om en ny lov som gir kommunene mer makt til å regulere utleie av elsparkesykler. – Et problem vi ikke kan leve med lenger, sier Karin Andersen (SV).

Publisert

– Det må bli en orden på dette, sier SVs Karin Andersen. På vegne av et flertall på Stortinget bestående av SV, Høyre, Arbeiderpartiet, Senterpartiet og KrF, fremmer hun mandag et nytt lovforslag som skal gi kommunene rett til å bestemme mer over elsparkesykkelutleien.

– Det er mange som liker disse sparkesyklene, og sånn sett har det vært en stor suksess. Men det har også vært problemer vi ikke kan leve med lenger. Blant annet høy fart der folk går, sier Andersen.

Hun er spesielt opptatt av de mange henslengte sparkesyklene på fortauene i de store byene.

– Det skaper store problemer for blinde og svaksynte, og det er mange med barnevogn og rullestol som ikke kommer seg forbi, sier stortingsrepresentanten.

– Har ryddet mye sparkesykkel

Loven som nå blir vedtatt, gir kommunene rett til å lage soner på offentlig grunn hvor elsparkesyklene må utplasseres og parkeres. Forhåpentligvis kan det gi litt mer orden i sakene.

– Jeg er mye ute og løper og går i Oslo og har ryddet mye elsparkesykkel. Jeg klarer både å hoppe og gå over dem, men det skal være framkommelig for alle, slår Andersen fast.

SVs Karin Andersen sier hun har ryddet mange sparkesykler på sine gå- og løpeturer i Oslo. Nå har hun stortingsflertallet bak seg for en ny lov som skal få mer orden på sakene.

Kommunene får også mulighet til å lage hastighetsbegrensninger i enkelte områder.

Den nye loven kommer på toppen av nye trafikkregler for sparkesykler som regjeringen kom med i slutten av april, som blant annet regulerer fart, parkering og antall personer på sparkesykkelen.

Kan være klar i juni

I tillegg til dette har regjeringen jobbet sammen med Stortinget om den nye elsparkesykkelloven. Den vil gi kommunene mulighet til å ta gebyrer fra utleierne for å dekke kostnader til opprydding og administrasjon.

Dessuten får de mulighet til å lage en tillatelsesordning for utleie på offentlig grunn, slik at de selv kan stille krav og velge hvilke aktører de skal gi tillatelse.

Flere kommuner har bedt om dette i lang tid, og Andersen vedgår at den nye loven kommer vel sent til årets sommersesong. Men hun håper den videre behandlingen skal gå raskt.

– Jeg håper vi kan få den ferdig behandlet i Stortinget i juni, og i lovforslaget står det at loven skal tre i kraft straks, sier Andersen, som påpeker at kommunene allerede nå kan begynne arbeidet med lokale forskrifter knyttet til loven.

VårtOslo har nylig utviklet en app for avisen. iPhone-brukere kan laste ned appen i App Store. Alle andre brukere kan laste den ned i Google Play.

Powered by Labrador CMS