Hver desembermåned over flere år har Medier24 samlet inn penger til en veldedig organisasjon.
I år falt valget på Erlik Oslo, som i løpet av det siste halvannet året i perioder har vært nødt til å begrense salgsaktiviteten av sitt gatemagasin og stenge lokalene sine.
I midten av desember opprettet nettavisen en digital innsamlingsaksjon på nettstedet Spleis.no. Målet var å samle inn 200.000 kroner.
Erik Waatland er ansvarlig redaktør i Medier24 og sier at det er tydelig at gateselgerne både har vært og er inne i en krevende tid.
– Vi møter selgere av Erlik Oslo utenfor kontoret vårt i Grensen. Vi har snakket med noen av dem, og de har fortalt at romjula og januar er en vanskelig periode under nedstengningen. Når det er færre folk i gatene, blir det også færre folk å selge bladet til.
Da pengeinnsamlingen ble opprettet, inngikk Medier24 og Erlik Oslo en avtale om at pengene utelukkende skulle gå til selgerne. Det synes Waatland er en veldig effektfull ordning.
– Vanligvis må de kjøpe bladet selv, men nå får de beholde hele summen istedenfor.
Waatland er opptatt av at han og kollegaene hans ønsker å bidra med noe positivt til byen som de bor og jobber i.
– Vi i Medier24 har donert 50.000 kroner, noe vi ble enige om på julebordet vårt. Ellers er det først og fremst vanlige oslofolk som har bidratt, i tillegg til enkelte bedrifter. Mesteparten av pengene har kommet inn i romjula.
Iverksettes neste måned
Søndag passerte innsamlingsaksjonen målet som var satt. Erlend Dahlhaug Paxal, daglig leder og ansvarlig redaktør i Erlik Oslo, er svært takknemlig for støtten.
– Det var over all forventning. Pengene vil komme godt med på starten av året.
Han forteller at de under nedstengningen i 2020 begynte med å subsidiere bladene til gateselgerne, noe som har ført til at de får bladet til en rabattert sum.
– Pengeinnsamlingen vil iverksettes fra og med februarutgaven. Vi vil finne en fornuftig måte å fordele pengene på. Det vil hjelpe på nå som det ikke er den enkleste tiden å selge på.