Nestleder i bydelsutvalget i Gamle Oslo, Viktog Rakov Gjengaar(MdG), ønsker den nye sykkelveien i St. Hallvards gate velkommen. Foto: Miriam Sørlie Larsen

Endelig står sykkelfeltet i St. Hallvards gate ferdig

Publisert

Sammenhengende sykkelfelt fra Oslo vest til Gamlebyen i øst. Nå mener nestlederen i bydelsutvalget i Gamle Oslo det er på tide at folk fra vestkanten tar sykkelen fatt og ser hvor flott det er på østkanten.

Etter nesten ett år med prosjektering og arbeid står sykkelfeltet i St. Halvards gate ferdig.

— Ting tar tid men det er veldig deilig endelig å kunne se at sykkelfeltet står ferdig. Dette betyr mye for trafikksikkerheten i området, sier nestleder i bydelsutvalget i Gamle Oslo, Viktor Rakov Gjengaar (MDG), til VårtOslo.

Nå håper han ferdigstillelsen vil føre til at flere benytter seg av sykkelen som framkomstmiddel i nabolaget.

— Det er fantastisk å se at man nå snart kan sykle fra Frognerparken og helt opp til Klosterenga ved hjelp av sykkelveinettet. Nå er det på tide at folk fra vestkanten tar sykkelen fatt og ser hvor flott vi har det på denne siden av byen, smiler han.

Strekningen er en del av byrute 5 fra Frognerparken til Galgeberg.

Sykkelfelt kun i én retning

Fram til i dag har St. Hallvards gate manglet eget sykkelfelt. To smale asfaltstriper på utsiden av brede brosteinsrekker har til en viss grad fungert som sykkelfelt. Etter klager fra brukerne ble det besluttet å bygge et eget rødmalt sykkelfelt på strekningen, men bare på en side.

— På grunn av mangel på plass blir det dessverre bare sykkelfelt i østgående retning, men på den andre siden av veien finnes det fortau som syklistene kan benytte, sier Rakov Gjengaar.

— Jeg tror dette blir en veldig bra løsning.

Planlagt siden 2016

I 2016 ble det innført trafikksikkerhetstiltak ved at fartsgrensen ble redusert fra 50 til 30 kilometer for biler, samtidig som det ble opprettet to opphøyde gangfelt for å få ned hastigheten på gjennomgangstrafikken i området.

Ferdigstillelsen av sykkelfeltet og asfalteringen av St. Hallvards gate markerer nå slutten på en nesten to år lang prosess, for å bedre trafikksikkerheten i den 450 meter lange gatestumpen mellom Dyvekes vei og Kværnerveien.

Powered by Labrador CMS