Hos Glasmagasinet på Stortorget blir kundene, norske som utenlandske, presentert for en rekke typiske norske begrep. Dugnad, spise matpakke, folkefest.
— Vår idé er å presentere typiske norske begrep på en litt humoristisk måte. Vi vil også trekke fram grunner til å feire. Vi ønsker å vise at vi nordmenn ikke alltid tar ting så høytidelig. Vi må by på oss selv, og det føler vi at vi får vist her, sier senterleder Anja Løvåsen (47).
Det står i alt 80 installasjoner rundt om i det tradisjonsrike varemagasinet som forklarer det vi liker å kalle typiske norske ord eller begreper. Glasmagasinet har kalt utstillingen for The Museum of Norwegian Occasions.
Objektene er ikke plassert tilfeldig i butikkene. Ordet Påskekrim er forklart der det selges kniver. Utstillingen har også en utstillingsdukke plasser på en hvilebenk. Den sitter såpass avvisende og uinteressert at til og med nordmenn skal kunne tørre å sette seg ned ved siden av.
Ideen født hos reklamebyrået
Annonse
— Ideen kom fra reklamebyrået vårt, Hausmann. Siden har ideen vokst. Til neste sommer håper vi å kunne gi ut en bok med disse utstillingene. I tillegg til å ha det litt gøy på egen bekostning, vil vi med utstillingen si at det alltid finnes an anledning. Det er også Glasmagasinets motto, forteller Løvåsen.
— Vi ser at kundene leser og er opptatt av utstillingen. Utenlandske turister kan bli såpass nysgjerrige på hva dette er, at de kommer til oss og spør, forteller Nina Roe i kosmetikkforretningen Kicks, som holder til like innenfor Glasmagasinets inngang fra Storgata.
Ved et av montrene står en liten gruppe asiatiske turister og forsøker å finne meningen med ordet "folkefest" og hvorfor begrepet er illustrert med Kvikk Lunsj, termos og skiløpere. Så forsvinner turistene inn i varemagasinet, kanskje på jakt etter noe typisk norsk å ha med hjem.