Flere trær, som skal felles på Bygdøy i Oslo for å lage en sykkelvei, skaper protester. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

– En smart løsning kunne vært sykkelsti fra mars til oktober – og vei og parkering fra oktober til mars

Mange steder forsvinner parkeringsplassene, og med disse forsvinner også mange biler. Hva skjer egentlig med mobiliteten vår og samfunnet vårt når bilen blir borte?

Publisert

Sykkelveier er flotte livreddende tiltak som de som sykler kan ha stor nytte av, men hvem benytter dem og hvem er de designet for?

Er sykkelfeltene designet for alle, eller er de beregnet for voksne? Hvordan skal foreldre forholde seg til at poden vil sykle til skolen og at enkelte deler av strekningen har sykkelfelt, mens det på andre deler av strekningen ikke er noe sykkelvei, med det som konsekvens at de som sykler er henvist til å dele veien med øvrig trafikk.

Folk må vurdere om skal flytte

Det er åpenbart at det har store folkehelsemessige gevinster at folk som vil og kan sykle, gjør nettopp det. Men hvordan ser egentlig de som styrer byen vår for seg at mobiliteten i byen skal være?

Mange steder forsvinner parkeringsplassene, og med disse forsvinner også mange biler. Hva skjer egentlig med mobiliteten vår og samfunnet vårt når bilen blir borte? I bydel Frogner forsvinner det hundrevis av parkeringsplasser. Det betyr at de med bil faktisk må vurdere om de kan bli boende.

For svært mange menneske er ikke helårssykling et reelt alternativt. Hva gjør det med hverdagen til dem som faktisk må benytte bil i jobben eller trenger den for å få hverdagen til å gå opp tidsmessig? Man har kjøpt eller flyttet til en bolig av en grunn, ofte er stikkord som penger eller tilhørighet en del av denne grunnen.

Hva med vinteren?

Det er ikke bare å flytte fordi det er kommet en sykkelsti som umuliggjør parkering i nærheten av hjemmet. Eller er det nettopp det de som styrer byen vår ønsker? Har man glemt hvilke tragiske situasjoner som oppstår her?

Hva gjør man til vinteren da? Skal alle vintersykle? Sykkelen, som på så mange vis kan virke som en løsning på både mobilitet og mosjon, er ikke alltid det.

En smart løsning hadde kanskje vært å si at sykkelsti i enkelte områder er sykkelsti fra mars til oktober – og vei og parkering fra oktober til mars?

Powered by Labrador CMS