På det mest hektiske er det lange køer, men det er overstått på omkring en halv time. Foto: Gustav S. Nyquist
En ny markedskanal for direktesalg av ferske matvarer opplever eksplosiv vekst i Oslo
Reko, som er kort for Rettferdig konsum, heter den nye markedsformen som spretter opp stadig flere steder i Oslo. Så langt fins det på St. Hanshaugen og Bygdøy. I morgen åpner det også på Prindsen i Storgata.
Ved uteserveringen på toppen av St. Hanshaugen står personbiler og varebiler parkert tett i tett med bagasjedørene åpne. Noen har satt fram bord for varene de utleverer, andre gjør det rett fra bagasjerommet.
Mellom bordene snirkler det seg køer av forventningsfulle kunder. På skilt og plakater står det hvem som står hvor, slik at folk skal finne fram til de ulike bøndene og produsentene.
Hva er en Reko-ring?
En Reko-ring er et matnettverk der flere lokale matprodusenter annonserer varer i en felles Facebook-gruppe.
Det er omtrent 40 REKO-ringer i Norge.
Tilsammen er det nå over 158 000 kunder tilknyttet de ulike Reko-ringene og over 450 produsenter som selger varene sine her.
Det er ingen sentral organisasjon, ingen som eier konseptet. Salgsfenomenet har ingen mellomledd og produsenten får 100 prosent av salgssummen.
Alt kjøp og salg foregår i en Facebook-gruppe. Overlevering av varer gjøres til avtalt tid og sted.
Kundene betaler omtrent det samme som i butikk.
Leverer eggene ukentlig
På en gråpapirpose står det Sandåkers Glade Høner. Tone Skaut Skjørdal og mannen Halgeir har levert varer gjennom Reko i over ett år, men det er første gang de leverer ut i Oslo.
– Mye har endret seg til det bedre etter at vi gikk over til denne salgsmetoden. Tidligere gikk det mye tid og utgifter med til den daglige kjøreturen fra Sande i Vestfold til utsalg i Drammen, Sandvika eller Oslo. Nå samler vi i stedet opp eggene fra de 400 økologiske hønene våre og leverer dem ut én gang i uka på Reko.
Martin Bøhn Pedersen fra Korslund gård på Minnesund planla egentlig satse på andelslandbruk, en gård der bonden og forbrukeren deler ansvaret og avlingene, men så at det ble litt for langt fra byen til at de fikk et godt nok kundegrunnlag.
– Nå har jeg vært på Reko-utlevering to ganger og har solgt ut smitt og smule. Til neste år vil jeg satse større, sier han.
Rask vekst
Reko-ringene er en hurtigvoksende ny salgskanal for bønder som selger direkte til forbrukeren, uten noen fordyrende mellomledd. Det er enkelt. Har man noe å selge og er godkjent av Mattilsynet, så er det bare å lage en fin annonse og melde seg inn i en Reko-ring.
Småprodusentene overleverer varene til kundene, som har bestilt disse på forhånd. Det hele er over på mellom 30 minutter og en time.
Vokser raskt
Reko-konseptet ble grunnlagt av Thomas Snellman i Finland i 2013. Reko står opprinnelig for «REjäl KOnsum», og kan på norsk oversettes til «pålitelig forbruk». Her til lands betyr forkortelsen REttferdig KOnsum.
Fenomenet har nå spredd seg til hele Norden, med over 800 000 medlemmer. Over 150.000 av disse er nordmenn, og antallet vokser raskt.
Første Reko-utlevering i Oslo var på St. Hanshaugen 30. juni med fire produsenter til stede. En måned senere, 28. juli, var det over 2000 medlemmer og 16 produsenter til stede. Ved siste utlevering 25. august var det over 6000 medlemmer og 23 produsenter som møtte opp.
Sentrum Reko åpner
St. Hanshaugen Reko-ring fins allerede. I tillegg er det en Reko-ring på Bygdøy. I morgen (søndag) åpner Sentrum Reko, som vil holde til i Prindsens Hage i Storgata.
Når Reko-ringen er oppe og står, går det mer eller mindre av seg selv, med god hjelp av lokale ildsjeler. Reko-ringene sprer seg hovedsakelig viralt gjennom venner og venners venner på Facebook. Hver ring administrerer seg selv.
Har mangedoblet fortjenesten
Kaja Jee Traavik Østvang har vært primus motor for Reko i Oslo og er strålende fornøyd med utviklingen. Hun savnet selv et slik tilbud og gikk i gang med å organisere det.
– Dette er en vinn-vinn situasjon, der kundene kan handle kvalitetsmat effektivt en dag i uka, samtidig som produsentene tjener mye mer.
Kaja har snakket med produsenter som har mangedoblet fortjenesten, og mange er helt utsolgt.
– Etterspørselen viser at Oslo-folk er sultne på Reko. Derfor ønsker vi oss enda flere produsenter på plass, smiler hun.
Reko hver søndag
Organisatoren takker gutta på uteserveringen Utendørs for muligheten til å starte opp Reko på plassen hos dem St. Hanshaugen. – Uten dem ville ikke prosjektet kommet i gang, sier Kaja. – De delte nyheten på sine sosiale mediekanaler og lot meg styre som jeg ville. Det tente Reko-gnisten i meg!
Neste markedssted blir Prindsen hage i Storgata. Det ble bestemt i et møte med Norsk Bonde- og Småbrukarlag i sommer.
Her blir det reko-utlevering annenhver søndag, på oddetallsuker, samtidig som det er utlevering på Bygdøy samme dag. St. Hanshaugen / Utendørs fortsetter annenhver partalls-søndag, så det betyr at oslofolk har muligheten til å bestille og hente varer hver uke.
Marked og kos
Hele eventet hos Prindsen hage vil bli annerledes enn de andre utleveringene, da konseptet her utvides til en hel Reko-dag. Begge steder blir det aktiviteter for barn fra klokka 12. Men på Prindsen blir det også foredrag eller musikk eller andre bidrag. Til slutt rundes det av med utlevering av matvarer klokka 16.
– Hele poenget er at vi gjør REKO til en heldagsgreie, slik at det blir hyggelig for store og små. Østvang oppfordrer interesserte til å være raske på labben, for de siste bestillingene stenger på lørdagen, og mye er allerede utsolgt.