Oslo 20210731. Tre på en elsparkesykkelFoto: Geir Olsen / NTB
– Vi ser ofte eksempler hvor barn uten hjelm er i trafikken på elsparkesykkel, noen ganger sågar to stående sammen, sier Torbjørn Brandeggen.

En av fem skolebarn i Oslo bruker elsparkesykkel - forsikringsselskap advarer

20 prosent av skolebarn i Oslo bruker elsparkesykkel, svarer foreldre i en undersøkelse. Mange av sparkesyklene er ikke forsikret.

Publisert

– Mange av disse er uforsikrede private elsparkesykler, og prisen kan bli høy dersom det skjer en ulykke, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.

Undersøkelsen som er gjennomført av YouGov, viser at det er klart størst andel barn som bruker elsparkesykkel, i Oslo. 

– To sammen uten hjelm

I hovedstaden bruker hele to av ti barn i alderen fem til 17 år elsparkesykkel til eller fra skolen.

– Vi ser ofte eksempler hvor barn uten hjelm er i trafikken på elsparkesykkel, noen ganger sågar to stående sammen, noe som selvsagt er ulovlig, sier kommunikasjonsrådgiveren.

  – Er de uforsikret og noe skulle skje, står man i fare for å måtte dekke alle skadene selv, advarer Brandeggen.

- Mer tyveri enn forventet

Selv om det er innført forsikringsplikt for privateide elsparkesykler, var det i juli kun vel 10 prosent som hadde tegnet egen elsparkesykkelforsikring.

– Vi har hittil hatt 136 skadesaker hvor elsparkesykkel har vært involvert. De aller fleste omhandler tyveri, men det er også saker med personskade hvor barn og elsparkesykkel har vært involvert, sier kommunikasjonsrådgiveren.

– Oppsummert har vi hatt mer tyveri enn forventet, men færre saker med personskade enn fryktet, sier Brandeggen.

Powered by Labrador CMS