
Åtte av ti støtter aldersgrense for bruk av elsparkesykkel
I en ny spørreundersøkelse ønsker flertallet en høyere aldersgrense for bruk av elsparkesykkel enn det som er vedtatt. – Vi er bekymret for at barn helt ned i 12-års alderen blir å finne i veibanen sammen med biler og busser.
I en fersk spørreundersøkelse for Tryg Forsikring og Trygg Trafikk støtter 85 prosent at det innføres nedre aldersgrense ved bruk av elsparkesykkel. De fleste ønsker at aldersgrensen skal gå ved 16 år.
– Med de nye reglene som blir innført om kort tid, vil det innføres en nedre aldersgrense ved 12 år. 44 prosent av de spurte i undersøkelsen mener denne grensen bør gå ved 16 år, forteller Torbjørn Brandeggen, fra Tryg Forsikring i en pressemelding.
Bekymret for sikkerheten
Elsparkesyklene kan lovlig kjøre i 20 km/t, og skal nå klassifiseres som motorvogn. Dersom det i tillegg kommer et forbud mot å kjøre på fortau uten at aldersgrensen heves, betyr det at barn helt ned i 12-års alderen blir å finne i veibanen sammen med biler og busser.
– Vi er bekymret for sikkerheten til de yngste og mener at aldersgrensen bør gå ved 16 år, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen.

De nye reglene
Slik blir de nye reglene for elsparkesykkel:
- Promillegrense på 0,2.
- Omklassifiseres fra «sykkel» til «motorvogn».
- Nedre aldersgrense på 12 år.
- Påbudt med hjelm for barn under 15 år.
I tillegg er disse innstrammingene til utredning og kan bli innført:
- Forbud mot bruk på fortau, men ikke på gang- og sykkelveier.
- Kjøretøyene skal omfattes av bilansvarsloven.
- Formildende regler for tap av førerrett ved ruspåvirket kjøring.