Elise Harwiss viser hva slags rolle de pårørende har ved heroinassistert behandling.
Elise Harwiss viser hva slags rolle de pårørende har ved heroinassistert behandling.

Elise (18) fra Elvebakken videregående til topps i prestisjefylt forskningskonkurranse

Elise Harwiss fra Elvebakken videregående forsket på de pårørendes rolle ved heroinassistert behandling. – Rapporten synliggjør en ofte oversett gruppe, sier juryen bak Holbergprisen.

Publisert

Årets vinner av den nasjonale forskningskonkurransen Holbergprisen i skolen er Elise Harwiss. Bakgrunnen for hennes prosjekt er tilbudet om heroinassistert behandling av rundt 200 opiatavhengige rusmisbrukere i Oslo og Bergen det siste året.

I rapporten undersøker Elise hva slags rolle de pårørende har i dette behandlingsprosjektet, og hvordan de blir ivaretatt. Hun viser at pårørende ikke er tiltenkt noen fremtredende rolle i behandlingen og at deres rettigheter ikke blir inkludert i behandlingshverdagen.

– Rapporten er et betydelig bidrag til å synliggjøre en ofte oversett gruppe og holder gjennomgående svært høy kvalitet, sier fagjuryen i sin uttalelse. – Harwiss viser hvordan det å løfte pårørendeperspektiver kan forbedre både deres situasjon og utgjøre et potensial for å bedre de rusavhengiges sosiale nettverk.

Snøkrabber og kriminalitet

Live Strømshoved ved Longyearbyen skole kom på andreplass, med rapporten «Snøkrabbe – sett i et folkerettslig perspektiv.» Prosjektet handler om norsk suverenitet på Svalbard og utforsker hvordan snøkrabben har blitt et storpolitisk spørsmål.

Tredjeprisen gikk til Sverre Stalsberg ved St. Olav videregående skole i Stavanger, for prosjektet «Hvorfor er kriminallitteratur underholdende?» Her undersøker Stalsberg hvilke litterære virkemidler som blir brukt for å skape spenning i kriminallitteraturen, og han analyserer de to kriminalromanene Når det mørkner av Jørn Lier Horst og Som et speil av Gunnar Staalesen.

Skjermdump fra forsiden til Elises forskningsrapport.
Skjermdump fra forsiden til Elises forskningsrapport.

Rekordmange elever deltok

Holbergprisen i skolen er en nasjonal årlig konkurranse for elever i den videregående skole. Formålet med prosjektet er å bygge bro mellom videregående skole og høyere utdanning og å fremme human- og samfunnsfagene.

Hvert år velges 20 skoler ut til å delta i forskningskonkurransen. I år har 1053 elever, fra Svalbard i nord til Vennesla i syd, vært med og forsket på en rekke ulike temaer innen humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag.

Hver deltagerskole sender inn opptil tre av elevprosjektene til vurdering, og i år mottok fagjuryen totalt 57 bidrag. Blant de innsendte besvarelsene velges det ut tre finalister, og vinnerne av 1., 2. og 3. pris mottar henholdsvis kr. 30.000, kr. 20.000 og kr. 10.000.

– Årets prosjekter har stor faglig bredde. Det er gledelig å se at samfunnsdebatten gjenspeiles i elevenes interesser, sier juryleder Stine Helena Bang Svendsen.

Powered by Labrador CMS