Ventetid på 2-4 timer hos Politiet når du har bestilt time holder ikke, mener Linn. G. Assersen.

- Jeg er latterlig oppgitt. Selv med forhåndsbestilt tid, må du vente timesvis for å bestille pass og id-kort på Grønland politistasjon

— Det er så «kunne ikke bry meg mindre». De har et forferdelig dårlig system. Med serviceinnstilling som på en skala fra 1 til 100 umulig kan kan være mer enn 1, sier Linn. G. Assersen mens hun venter på å få bestille pass og id-kort i Politihuset på Grønland.

Publisert

Under korona var det lange ventetid for å få time til å bestille pass eller id-kort. Og det tok ofte flere uker å få levert passet eller id-kortet når du først hadde fått bestilt.

Så hvordan er tingenes tilstand nå?

Når VårtOslo går inn på politiets timebestilling og søker på Grønland politistasjon, ser vi at det å få time ikke er et problem. Det får du på dagen. Hvis vi skal tro nettsiden.

— Ventet i tre timer

Kanskje folk har andre ting å drive med i førjulsstria?

Nå i begynnelsen av desember er forventet leveringstid for pass estimert til cirka en uke, pluss postgang. Dette er betydelig raskere enn det har vært tidligere i år.

I høst, og så sent som i oktober, var det 6-7 ukers leveringstid. For nasjonalt ID-kort er ventetiden 5-6 uker, pluss postgang. Så dette er vel ikke noe problem?

Men når VårtOslo møter Linn G. Assersen på Politihuset, sier hun om ventetid på tre timer før hun fikk gjort bestillingen. Selv om egentlig hadde forhåndsbestilt tid.

Seksjonssjef Elisabeth Lund i Oslo politidistrikt lover bedring i form av mer ressurser og bedre informasjon.

— Jeg snakket med andre som satt og ventet, og de sa de hadde ventet mellom to og fire timer. Jeg tror det varierte i forhold til om de skulle ha id-kort eller pass, sier hun.

— Vi er tross alt i 2022. Jeg synes de må ta kritikk for at det ikke eksisterer et funksjonelt system, mener Assersen.

Hun sier hun reagerer spesielt på holdningen man blir møtt med når man kontakter dem.

— Det er så «kunne ikke bry meg mindre». Jeg er så latterlig oppgitt over et forferdelig dårlig system, med en serviceinnstilling som på en skala fra 1 til 100 umulig kan kan være mer enn 1, mener hun.

— Et veldig dysfunksjonelt system

Ifølge Assersen er det ikke noe poeng i å ringe passkontoret hos Oslo-politiet. De henviser bare til hjemmesiden.

— Det virker som om de vet for lite om hvordan systemet fungerer. Politiet har for liten respekt for vår tid. Man må jo ta seg fri i mange timer fra jobben for å ordne dette, og man vet aldri hvor lenge man blir sittende å vente, sier hun.

Assersen mener man bør kunne sammenligne denne tjenesten med andre tjenester hvor man bestiller tid.

— Jeg kan skjønne forsinkelser på 15-20 minutter, som eksempelvis hos legen. Men ikke forsinkelse på flere timer som her.

— Og kun to skjermer viser køsystemet. Som er uten en logikk som er mulig å forstå. Man må derfor følge med hele tiden, sier hun.

— Problemet er et veldig dysfunksjonelt system. Og jeg skjønner ikke hvorfor de ikke gjør noe med det, sier Linn G. Assersen.

— Klagen går ikke primært på de som sitter i skranken. Problemet er et veldig dysfunksjonelt system. Og jeg skjønner ikke hvorfor de ikke gjør noe med det. Ansvaret ligger hos de som har laget dette systemet. Kanskje noen fra Politidirektoratet burde ta seg en tur som kunde og teste ut hvordan det fungerer, undrer hun.

Fortsatt konsekvenser av pandemien

— Det er fremdeles stor pågang og etterspørsel etter pass og nasjonale ID-kort som følge av pandemien. Og det tar ulik tid å behandle søknader, avhengig av hvor enkel eller kompleks en søknadsprosess er.

Det sier Elisabeth Lund, seksjonssjef ved forvaltningsseksjonen i Oslo politidistrikt. Hun sier de i tillegg til timeavtaler også har drop-in-tjeneste på nødpass og henting av pass. I tillegg kommer digitalt samtykke til barn, en tjeneste som ble lansert nasjonalt første november i år.

— Vi forsøker å balansere tiden vi bruker på hver av de tjenestene vi leverer på en best mulig måte, men på dager hvor det er stor pågang på drop-in tjenestene, påvirker det ventetiden til de som har bestilt time på forhånd, sier hun.

Lund opplyser at det er dager hvor det er større pågang enn andre. Typisk er dette torsdager og fredager og i tiden før en ferieperiode. Fra tid til annen skjer det ting uforutsette ting som påvirker ventetiden, for eksempel nedetid på systemene.

Lokalt styrte skjermer og flere ansatte

Hun forklarer at råvaremangel og lang leveringstid på pass og id-kort gjør at flere benytter muligheten til drop-in for nødpass og henting av pass.

— Fordi flere ønsker å beholde reisedokumentet sitt i påvente av sitt nye, er det flere som fysisk møter for å hente sitt nye pass. En person kan ikke ha to reisedokumenter, så det nye leveres ut først når det gamle er levert inn og blir makulert av oss.

Informasjonen om køer på skjermene som står der i dag, styres nasjonalt. Lund sier de nå har satt opp nye informasjons-skjermer. Disse skal være i drift innen utgangen av året. De skal da kunne styre innholdet på skjermene lokalt, med informasjon om ventetid og annen relevant informasjon som søkerne kan ha nytte av på politihuset Grønland, sier hun.

De skal også bli flere ansatte. Dette regner hun med vil redusere ventetiden.

— Så vi arbeider kontinuerlig med å forbedre våre tjenester og det innebærer også kortest mulig ventetider for søkerne, sier hun.

Powered by Labrador CMS