Mann studerer rødvinsflaske på Vinmonopolet. Modellklarert
På ett år har Vinmonopolets salg av rødvin gått ned med 14 prosent.

Folk fra Oslo vest får "skylden" for at Polets rødvinssalg stuper

På ett år har Vinmonopolets rødvinssalg gått markant ned, viser ferske tall. Noe av forklaringen for nedgangen ligger på vestkanten i hovedstaden, ifølge Vinmonopolets direktør.

Publisert

På ett år har rødvinssalget gått ned 14 prosent, ifølge tall fra Vinmonopolet.

— Trendene starter på Oslos vestkant. Vi ser at det kundene handler der, sprer seg senere til resten av landet, sier administrerende direktør i Vinmonopolet, Elisabeth Hunter, til TV 2.

Vinjournalist ikke overrasket

— Musserende alkohol er jo et godt eksempel. Vi så tidlig at de begynte å drikke musserende, og så flytter det seg fra Oslo vest til byene, og deretter ut til hele landet, sier Hunter.

Tidligere har rødvin dominert Oslo vest. Men nå selges det like mye hvitvin som rødvin på hovedstadens vestkant.

Vinjournalist i Dagens Næringsliv, Merete Bø, er ikke overrasket over endringen.

Hun forteller at alkoholtrender vanligvis først oppstår i Oslo vest, og deretter sprer seg til resten av landet.

— Jeg tror folk føler hvitvin og musserende er lettere å drikke. Og så passer det gjerne bedre til mat, sier Bø.

Powered by Labrador CMS