Skolebyråd Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) ber igjen byrådsleder Raymond Johansens (til h.) partifelle, utdanningsminister Tonje Brenna (Ap), om å sløyfe skriftlig eksamen i videregående og 10. trinn i ungdomsskolen.

Skolebyråd mener eksamen slår skjevt ut: - Osloelever har hatt mye strengere tiltak enn resten av landet

— I Oslo har tredjeklasse i videregående hatt åtte og en halv måned på rødt nivå, stengt skole eller heldigital undervisning, sier skolebyråd Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) og gjentar at hun mener regjeringen må sløyfe eksamen.

Publisert

— Eksamen vil også slå urettferdig ut fordi noen områder av landet, og da særlig Oslo, har hatt mye strengere smitteverntiltak over mye lenger tid enn andre deler av landet, sier skolebyråd Sunniva Holmås Eidsvoll (SV).

Siden Oslos skolebyråd ba utdanningsminister Tonje Brenna (Ap) sløyfe skriftlig eksamen har Utdanningsdirektoratet kommet med samme anbefaling.

— I samråd med Elevorganisasjonen

— Skriftlig eksamen for alle over hele landet vil slå skjevt ut, særlig for Oslos elever, sier Holmås Eidsvoll.

Utdanningsministeren har foreløpig ikke konkludert med om det blir eksamen eller ikke. Vurderingen skal være klar innen 31. januar. Men rådet fra hovedstaden er tydelig.

— Bakgrunnen for min anbefaling var uttalelse fra utdanningsetaten, som var gitt til byrådet. Og den ble gitt også etter møte med Elevorganisasjonen og Sentralt ungdomsråd i Oslo, som også har vært tydelig på dette, sier Sunniva Holmås Eidsvoll.

— Kan ta igjen tapt faglig og sosial læring

Hun peker på at osloelever har hatt de strengeste og hardeste smitteverntiltakene i landet. Og at det har ført til mye tapt læring under koronapandemien.

— De som går på tredje trinn i videregående skole har hatt åtte og en halv måned på rødt nivå, stengt skole eller heldigital undervisning. Det har ført til at mange elever har tapt læring, og det er ikke bare faglig tapt læring, men også sosialt tapt læring, sier skolebyråden.

— Så anbefalingen om å ikke holde eksamen gjør at man kan få mer tid på slutten av skoleåret til å ta igjen tapt faglig og sosial læring, mener Sunniva Holmås Eidsvoll.

Powered by Labrador CMS