Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Bare to ganger er stykket, av Oslo-komponisten Hjalmar Borgstrøm, fremført i Norge. Lenge var det forsvunnet fra offentligheten, før dirigent Terje Boye Hansen fant notearkene.
Nylig fremførte stjernefiolinisten Eldbjørg Hemsing og Norsk Ungdomssymfoniorkester stykket på Sentralen i Oslo sentrum.
— Det er kjempespennende! Jeg er veldig glad for at Norsk Ungdomssymfoniorkester hadde lyst til å gjøre dette. Borgstrøms fiolinkonsert er et utrolig fint stykke som nesten ingen kjenner. Det er veldig spennende at yngre musikere får muligheten til å bli kjent med stykket og med komponisten, mener Eldbjørg Hemsing.
Stykket vi snakker om er Hjalmar Borgstrøms fiolinkonsert i G-dur. Kan du ikke huske å ha hørt det? Det kan nok skyldes at verket gikk i glemmeboken kort tid etter at det ble komponert i 1914.
Hjalmar Borgstrøm var en norsk komponist, født 1864, død 1925, inspirert av blant andre Wagner og Beethoven. Han var både som komponist og musikkritiker en sterk talsmann for programmusikken, altså musikk som forsøker å gestalte utenommusikalske ideer, slik han gjorde blant annet gjennom det symfoniske diktet Hamlet.
— Borgstrøm falt stilmessig mellom to epoker. Fiolinkonserten er veldig romantisk, men da den ble komponert var romantikken på hell, og det var mye annet som allerede var i gang. Borgström lå nok kanskje stilmessig litt etter sin tid, tror Hemsing.
Eldbjørg Hemsing er selv utdannet i Wien. Hun har opptrådt med topporkestre i en rekke land i Europa og Asia. I juni hadde hun verdenspremiere på fiolinkonserten The Fire Rituals, av den kinesiske komponisten Tan Dun (kjent blant annet for musikken til filmen Snikende tiger, skjult drage).
Hun tror fiolinkonserten ble oversett fordi det ikke var moteriktig, ei heller ennå en klassiker, da hverdagen kom tilbake etter første verdenskrig. Faktisk har fiolinkonserten bare vært framført to ganger tidligere i Norge. Stykket er altså en del av norsk musikkhistorie som har vært glemt fram til nå, ifølge pressemeldingen fra De unges orkesterforbund.
— Jeg ble bevisst på fiolinkonserten ved en ren tilfeldighet, forteller Hemsing. Hun gir dirigent Terje Boye Hansen æren for at konserten ble hentet fram fra glemselen.
— Han er kjempeentusiastisk og brenner virkelig for Borgströms musikk. Han sendte en bunke noter til meg. Jeg må nok innrømme at bunken ble liggende en stund, men jeg fant mye spennende i den. Spesielt fiolinkonserten. Det er veldig virtuos musikk, krevende å spille, men med utrolig flotte melodier.
Hemsing ble nysgjerrig på å finne opptak av konserten, men oppdaget at det nesten ikke fantes. Den ene innspillingen som er tilgjengelig er gjort av Norrlandsoperaens symfoniorkester, og ble gitt ut på Grappa i 2010. Derfor spilte hun like godt inn konserten selv, sammen med Wienersymfonikerne. Innspillingen vil ikke være tilgjengelig før neste år.
— Det er en kvalitet ved stykket som gjør at du får lyst til å høre mer.
Melodiene er utrolig flotte, med det man kanskje kan kalle en norsk tonalitet, samtidig som det er mange internasjonale referanser. Konserten er veldig godt komponert, med en kjempefin orkestrering. Borgstrøm har en tydelig forståelse av hva som føles naturlig for de enkelte instrumentene. Han bruker et stort spenn, fra det veldig mørke registeret til det lyse. Dette er virtuos musikk, vanskelig å spille, samtidig som det er mye rom til å tolke det som man vil.
Før hun ble internasjonal stjernesolist, var Hemsing selv orkestermusiker i Norsk Ungdomssymfoniorkester, og husker det som en stor opplevelse.
— Det var i 2002. Jeg syntes det var utrolig artig. Alle vennene mine var med fra Barrat Due musikkinstitutt.
Teksten har tidligere vært publisert på orkester.no