Bussen klargjøres nå for testkjøring på linje 74. Det betyr at du som reisende mellom Mortensrud og Vika snart kan ta bussen i øyesyn selv. Foto: Unibuss

Her er Oslos første elbuss på plass

Nå har Unibuss mottatt den første av to elbusser som skal testes i hovedstaden. Snart kan du ta den i øyensyn.

– Elektriske busser er fremtidens bussløsning, og vi ser frem til å ønske de reisende i Oslo velkommen ombord i disse svært miljøvennlige og stillegående bussene, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.

Hurtiglading av elbuss

  • Den samme bussen kan kjøre hele døgnet uten å tas ut av trafikk
  • Systemet er helautomatisk og har en oppetid på opptil 99,9 prosent
  • Teknologien er utprøvd og i drift flere steder i verden
  • Det krever en mindre batteripakke på bussen, som gir flere sitteplasser

Unibuss skal i første omgang kjøre to elbusser på linje 74 mellom Mortensrud og Vika.

Totalt skal det kjøres seks elbusser i Oslo i tiden fremover, som en del av et prøveprosjekt i regi av Ruter. Målet er å samle erfaringer med elektrisk bussdrift før en stor utrulling av batteridrevne busser.

Blir snart å se i bybildet

Bussen ankom hovedstaden tirsdag, og klargjøres nå for testkjøring på den aktuelle linjen i løpet av noen uker, før de reisende slippes om bord. Det betyr at du som reisende på linje 74 mellom Mortensrud og Vika snart kan ta bussen i øyesyn selv.

De to elbussene til Unibuss er 12 meter lange og skal lades opp med 300 kilowatts pantografer på endestoppene. Disse stasjonene er seks ganger så kraftige som vanlige elbil-ladestasjoner og sørger for at bussene er fulladede og klare for avgang i løpet av fem til åtte minutter, ifølge en pressemelding fra Unibuss.

Det etableres ladestasjon på Mortensrud og i Vika, samt depotlading på garasjen på Klemetsrud, slik at bussene kan lade over natten for å balansere batteriene.

Powered by Labrador CMS