Klipp: Administrerende direktør i Unibuss Øystein Svendsen, byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg og plandirektør i Ruter, Snorre Lægran, ønsket de første elbussene velkommen til miljøhovedstaden. Foto: Unibuss

Nye elbusser på plass i hovedstaden

Den første leveransen av byens nye elbusser er ankommet Oslo, både solobusser og leddbusser. I går ble de presentert på Fridtjof Nansens plass foran Rådhuset i Oslo.

– Med elbussene bidrar vi til bedre luftkvalitet og til å kutte klimagassutslipp, sier administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen.

Ruter har inngått en avtale med busselskapene Unibuss, Nobina og Norgesbuss om å levere 70 nye elbusser i 2019. Unibuss skal stå for 40 av disse.

Fakta leddbussene:

  • Linjer: 20, 21, 28, 34, 37, 54
  • Type: VDL Citea SLFA 180-Electric
  • Sitteplasser: 46
  • Rekkevidde: Cirka 50-90 km per lading
Fakta solobussene:

Fakta leddbussene:

  • Linjer: 20, 21, 28, 34, 37, 54
  • Type: VDL Citea SLFA 180-Electric
  • Sitteplasser: 46
  • Rekkevidde: Cirka 50-90 km per lading

Fakta solobussene:

  • Linje: 74
  • Type: VDL Citea SLF 120-Electric
  • Sitteplasser: 34
  • Rekkevidde: Cirka 70-110 km per lading

– Oslo får Nordens største flåte av elektriske leddbusser. Elbusser er et godt bidrag til at Oslo skal bli en nullutslippsby innen 2030, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg.

Bussene testes

Miljøbussene skal lades på Unibuss sine anlegg på Alnabru, Mortensrud og Klemetsrud. Før bussene settes i trafikk må de testes. Blant annet sjekkes det at samspillet mellom buss og ladeinfrastruktur fungerer godt under ulike forhold. I tillegg gjør Unibuss stresstester for å finne ut hvor langt bussene kan kjøre på én lading.

Unibuss har hatt to elbusser i pilotdrift siden november 2017, noe som har gitt selskapet nyttig kompetanse, sier selskapet i en pressemelding.

De fremmøtte fikk muligheten til en omvisning inne i de nye elbussene. Foto: Unibuss
Powered by Labrador CMS