Her er fra Oslo kommunes åpning av sine ti første ladestasjoner på gateplan i Kongensgate, ved Akershus Festning.
Her er fra Oslo kommunes åpning av sine ti første ladestasjoner på gateplan i Kongensgate, ved Akershus Festning.

Om kort tid blir det flere elbiler enn dieselbiler på veiene i Oslo

Snart blir det flere elbileiere enn dieselbileiere på veiene. – Vi i bransjen synes det er svært positivt å kunne bidra til at så mange innbyggere nå gjør bærekraftige valg.

Publisert

Innbyggerne i hovedstaden skaper innen kort tid klimahistorie. Det er i dag ca. 68.000 dieselbiler og 65.000 elbiler registrert i hovedstaden.

Med tempoet vi nå holder vil dette bety at innbyggerne i Oslo skaper elbilhistorie i god tid før jul. Da vil antallet registrerte elbiler ha passert antall dieselbiler. Dermed kuttes utslippene og luften blir renere.

Elbilene tar over

Samtidig som det blir i snitt flere enn 400 færre dieselbiler hver måned kommer det godt over 1000 nye elbiler på veiene i Oslo. Aldri før har man hatt så mange elbiler å velge mellom. Også elektriske familiebiler. Andelen elbiler vil trolig bare øke.

Tore Rylander og Norges Bilbransjeforbund tror trenden med flere elbiler bare vil fortsette.
Tore Rylander og Norges Bilbransjeforbund tror trenden med flere elbiler bare vil fortsette.

– Modellutvalgene blir større, og rekkevidden blir lenger. Nå har også familiebilen blitt en elbil for mange. Vi i bransjen synes det er svært positivt å kunne bidra til at så mange innbyggere nå gjør bærekraftige valg og går for elektrisk når de skal ha ny bil, sier Tore Rylander, fagsjef i Norges Bilbransjeforbund.

Drives ikke av miljøhensyn

Han har observert at rekkeviddeangsten forsvinner hos flere og flere, etter hvert som folk ser at batteriene varer og de klarer seg godt med elbilen.

Bransjeforbundet mener i pressemeldingen en sentral årsak til at elbilen har gjort såpass stor suksess så raskt er de statlige insentivene.

– I en fersk nasjonal undersøkelse Norstat har gjort for oss oppgir kun tolv prosent at de tenker på miljø når de velger ny bil. Men dette er opp fire prosent fra i fjor, og selv om dette tallet kan virke lavt, så tror vi at dette nå vil endre seg raskere fremover. Flere og flere velger å bli en del av klimaløsningen og velger elektrisk bil, tror Rylander.

Powered by Labrador CMS