I går startet den 562 kilometer lange bilracet mellom Oslo rådhus og København. I alt 13 lag med elbiler deltok.
I invitasjonen til bilracet sa arrangørene: «Hele verden snakker om ny teknologi for hvordan vi kommer oss rundt. Vi samler en rekke nullutslippsbiler som går langt, og med oss har vi det fremste av teknologi innen mobilitet».
Ved åpningen utenfor Rådhuset holdt varaordfører Khamshajiny "Kamzy" Gunaratnam en kort appell.
— Ikke bli tauet bort
– Det viktigste er at dere ikke blir tauet bort, slik at Oslo kommune kan opprettholde sitt gode rykte. Appellen hjalp øyensynlig ikke. Én bil ble faktisk tauet. Andre fikk ladeproblemer.
Annonse
I sistnevnte kategori var team Miljøpartiet de Gale, med blant annet Oslos bystyremedlem, Eivind Trædal, og byrådssekretær Torkil Vederhus.
– Nybegynnertabbe, sier Vederhus. – Vi slet med å få i gang ladingen, men dette ordnet seg ved å skru av bilen og vente litt.
Vinneren brukte nær åtte timer
Vinnerbilen ble kjørt av Team Green, anført av Thorvald Sæby, med en Tesla Model S til 635 000 kroner. De ble klokket inn av tidligere byråd, Merete Agerbak-Jensen, på 7 timer og 50 minutter i København.
Hovedhensikten med bilracet var å vise at nullutslippsbiler kan brukes til langkjøring. Men flere av lagene fant ut at det ikke var så enkelt.
Arrangør Geir Rognlien Elgvin oppsummerte at ladeinfrastrukturen langs motorveiene fungerer nå, men må rustes opp mye mer. For det andre: – Bilene som deltok har til sammen kjørt 400 000 km, noe som er viser at bilene holder.
Slet med ladingen
Blant de få kvinnelige deltakerne var Silje Bareksten, som ledet teamet Smart city, på fire deltakere, hvorav tre var jenter. Laget kom midt på treet.
– Vi kom ikke først. Og det tok litt lengre tid enn antatt. 11 timer og 7 minutter. Jeg har verken bil eller elbil privat. Da vi innså at bare en bil kunne lade om gangen på ladestasjonene, skjønte vi at vi skulle lagt en ordentlig slagplan før vi reiste.
Teamet ladet tre ganger underveis. To steder funket ikke ladingen. På et av ladepunktene måtte laget vente 30-40 minutter før nestemann var ferdig med å lade, og ladingen tok 50 minutter.
Mye burgerspising underveis
– Hver gang ladet vi på en burgersjappe. Det innebar en høy burger-til-laderstasjon-ratio. Det var jo alt annet enn klimavennlig. Skal vi gjøre dette igjen, må vi smøre med oss en klimavennlig matpakke.
– Fremtiden er elektrisk, uten tvil, oppsummerer hun.