Den største utslippsøkningen i Oslo er på oppvarming og energiforsyning, Nå lover byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) å forsterke innsatsen.Foto: Berit Roald / NTB
Klimaavtalen signert i Dubai. Men i Oslo går klimautslippene i feil retning: – For svakt
– Det er alvorlig at Oslo ikke har lyktes bedre i klimapolitikken, på tross av at dette har vært viktig en prioritet gjennom mange år. Det forteller både at det er vanskelig å kutte utslipp raskt og at vi er nødt til å gjøre ting annerledes fremover.
Nye tall fra Miljødirektoratet viser at klimagassutslippene
i Oslo økte med 2,4 prosent fra 2021 til 2022. Siden 2009 har utslippene i Oslo
blitt redusert med 27 prosent.
– Dette er for svake tall, og betyr at vi som har tatt over
styringen i byen øker tempoet i klimapolitikken. Det nye byrådet vil føre en
effektiv og resultatorientert klimapolitikk som reduserer utslippene raskere, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg (H).
– Siden vi tiltrådte har vi allerede foreslått 100 millioner friske kroner til
klima- og energifondet, som vil gjøre det lettere å kutte utslipp for både
næringsliv og folk flest. Byrådet vil også få enda flere til å reise kollektivt
ved å senke prisen på månedskort.
– Det er alvorlig
Den største utslippsøkningen i Oslo er på oppvarming og
energiforsyning, som i stor grad kan forklares med at det var et kaldt år med
høye strømpriser. Samtidig går utslippene fra veitrafikk og maskiner ned. Dette
er to av sektorene som gir størst utslipp i Oslo.
Annonse
– Det er alvorlig at Oslo ikke har lyktes bedre i
klimapolitikken, på tross av at dette har vært viktig en prioritet gjennom
mange år. Det forteller både at det er vanskelig å kutte utslipp raskt og at vi
er nødt til å gjøre ting annerledes fremover, sier byråd for miljø- og
samferdsel, Marit Vea (V) i en pressemelding.
– De neste fire årene vil det blågrønne byrådet forsterke
Oslos klimaarbeid med tiltak som bidrar til faktiske utslippskutt, blant annet
storstilt elektrifisering, økt produksjon av fornybar energi og karbonfangst på
Klemetsrud.
Trenger staten på laget
Skal Oslo klare å kutte utslipp av klimagasser, er kommunen
avhengige av at staten gir Oslo og andre byer flere virkemidler å ta i bruk.
– Oslo er en ambisiøs og grønn kommune. Nå trenger vi at
staten slutter å legge kjepper i hjulene for oss og gir oss lov til å stille
klimakrav til bygg og anlegg og at vi får lov til å teste ut nullutslippssone.
Lykkes Oslo, vil regjeringen også komme nærmere sitt klimamål. Derfor ber jeg
innstendig om at staten vil la oss ta nye virkemidler i bruk. Det trenger vi
for å kutte utslipp raskere, fortsetter Vea.
Utslippene fra veitrafikk må ned
2022 var et gjennombruddsår for utslippsfri og biogassbasert
tungtransport i Oslo, som har langt flere utslippsfrie og biogassdrevne
lastebiler enn resten av landet. Det skyldes blant annet innføringen av fritak
i bomringen for biogasslastebiler fra 1. september 2022 og premiering av de som
kan tilby utslippsfrie/biogassdrevne lastebiler.
– Veitrafikk står for halvparten av utslippene av
klimagasser i Oslo, så vi må lykkes med klimatiltak i denne sektoren, sier
byråd Vea.
Behov for å forbedre klimaregnskapet
Det er svakheter i klimaregnskapet til Miljødirektoratet som
gjør at ikke alle Oslos reduksjoner av klimautslipp fanges opp. Et eksempel er
utslippsfrie byggeplasser, der over halvparten av energien på Oslo kommunes
egne byggeplasser var elektriske i 2022. Dette er et resultat som fører Oslo
helt i front i verden, men klimagassregnskapet fanger ikke opp dette.
– Regjeringen må sørge for et bedre klimaregnskap som fanger
opp de faktiske klimatiltakene som kommunene gjennomfører, sier Vea.