Mor Turid H. Nordvold (75), og sønn, Per-Arne Laget (52) var to - blant hundrevis som strømmet til et tettpakket nytt museum.

I morgen åpner MUNCH. — Vi er voldsomt begeistret og aldeles overveldet over hvor flott og spennende dette har blitt, sier Turid (75) og sønn Per-Arne (52)

Mor Turid H. Nordvold (75), og sønn, Per-Arne Laget (52) var to, blant tusenvis, som fikk oppleve Munch og som ble begeistret og overveldet av det utskjelte nye Munch-museet, før den offisielle åpningen.

Publisert

Tirsdag denne uka fikk de første besøkende - medlemmer av museets venneforening - se og oppleve Munchbygget innendørs. Museet opplyser i etterkant at 7000 i løpet av dagen og kvelden var innenfor dørene.

Alle billetter som gir adgang den kommende i åpningshelgen er utsolgt, men gatefesten fredag er åpen for alle. Det er solgt 15.000 billetter til den første uka med ordinær åpning.

På toppen av MUNCH-bygget, med utsikt mot Barcode og de nye boligkvartalene i Bjørvika, beundrer Turid H. Nordvold og Per-Arne Laget den spektakulære utsikten. I dag er det lavt skydekke, tåke og duskregn. I sol vil dette utvilsomt være en av byens beste utsiktspunkter over fjordbyen Oslo.

— Vi er begge kunstinteresserte, men det er mor som er maler, og vi ville ikke la denne sjansen gå fra oss, forteller de to på den himmelåpne utsiktsterrassen i i 12. etasje, nesten 60 meter over gatenivå.

Bare cocktailbaren Kranen i toppetasjen rager høyere, men ved døra til restaurant Tolvte og videre opp trappen til baren er det allerede tidlig på ettermiddagen helt fullt, lang kø og uviss ventetid.

Fantastisk utsikt fra toppen av MUNCH. Verdt turen hit alene.

Blir en verdenssuksess

— Jeg maler med akryl på lerret, og har selv nylig hatt to utstillinger, forteller Turid, som er over middels interessert i bildekunst. Hun og hundrevis av andre kunstelskere i Munchs venner fikk se innsiden av bygget før den offisielle åpningen.

VårtOslo tror det nye Munchmuseet blir en kulturell verdenssuksess, som Norge knapt har sett maken til tidligere. Vi tror det vil kunne måle seg med andre museer i verden, som er dedikert til én kunstner, som van Gogh-museet i Amsterdam.

— Jeg må si vi er voldsomt begeistret og aldeles overveldet over hvor flott og spennende dette har blitt, både bygget innvendig, og interiøret som sådan, utbryter mor og sønn, som er klar over at bygget av mange er utskjelt og fordømt som et arkitektonisk misfoster.

«I en park» (1934). Bjarne Engebret. Olje på lerret. Fra Stenersensamlingen, som har sin egen etasje i museet.

Spent på det stygge bygget

Nettopp bygget konverserte to eldre menn om i det de i det vindfulle regnværet, på veien inn:

— Nå har jeg gått og sett på dette stygge bygget i flere år, og derfor er jeg spent og nysgjerrig på hvordan det er blitt innvendig.

Mor og sønn Nordvold og Laget på museumsbesøk er ikke i tvil:

— Oppfatningen av et monsterbygg har vi kanskje hatt til nå, men det bleknet etter at vi kom på innsiden, sier de to. Det samme overhørte VårtOslo fra flere av dem som nysgjerrig og forventningsfullt utforsket bygget under besøket i går.

Nifst og nevrotisk

VårtOslos reporter ble selv fascinert av den svimlende og luftige høyden, som fikk det til å kile og krible i magen, jo nærmere en kom de svære glassflatene i de øverste etasjene.

— Nesten like nifst og nevrotisk som formidlet i Munchs Skrik, som noen av dem som lente seg ut over kanten mot vinduene sa.

Et mylder av verter og veiledere sørget for at alle de besøkende til museet fant fram og fikk hjelp til å orientere seg i det gigantiske nybygget. Når museet åpner fredag blir det åpent for alle og gatefest utendørs. Innendørs er alle billetter utsolgt, og første mulighet uten blir mandag 25. oktober.

Det dannet seg køer i heiser og delvis til rulletrappene mellom hver etasje, for tilstrømningen til de mange forskjellige utstillingene bare tiltok utover ettermiddagen og kvelden.

Aldri vært vist før

Størst interesse lot det til å være for utstillingen i 3. etasje, titulert Alt er liv, og til Stenersen-samlingen i museets 11. etasje. Kunstsamler Rolf Stenersen (1899-1978) ga sin private samling som gave til Oslo by etter sin død.

Han var en personlig venn av Munch, og gjennom mange år en av de få som kom Munch inn på livet. Det resulterte i kunstnerbiografien Edvard Munch - nærbilde av et geni.

Museet inviterer til interaksjon og samspill med publikum. Ved hjelp av en kortstokk oppfordres folk til aktivt å forholde seg til kunstverkene.

Den unike utstillingen "Alt er liv" inkluderer en samling av Munchs verker som aldri har vært samlet og vist i én utstilling og i sin helhet tidligere.

«Alt er liv» er et sitat fra en av de store gåtene i museets samling. I et stort og tungt album ved navn Kunnskapens Tre samlet Edvard Munch tegninger, grafikk og tekster skrevet med fargerike bokstaver.

Ingen vet hvorfor han laget albumet. Var det et utkast til en bok? Et forsøk på å oppsummere egne ideer? Det vi vet, er at han jobbet med det i flere tiår, og at det sannsynligvis aldri ble helt ferdig."

Sjelelig dagbokopptegnelse

Munch skrev selv i et brev i 1928, gjengitt i utstillingens 3. etasje: «I den senere tid har jeg tatt frem en del opptegnelser som jeg har gjort i løpet av 40 år, som en slags sjelelig dagbokopptegnelse. Den følger mine malerier og grafikk hakk i hæl og kunne godt føyes til min grafikk i et samlet verk. Det har jo også siden langt tilbake vært min hensikt å lage i stand en stor mappe med den viktigste grafikken i livsfrisen og føye noen ord til – for det meste prosadikt».

Edvard Munch i vinteratelieret · I anledning av 75 års dagen 1938.

Det nye museet er fem ganger større enn det gamle Munchmuseet på Tøyen. Prislappen på det nye museet endte på hele 2,1 milliarder kroner.

Forfatter Karl-Ove Knausgård har skrevet en bok, etter å ha gått inn i rollen som kurator i Munchs verden. Han konkluderer om maleriene til Munch: "Så mye lidelse på så liten flate".

Det er etter første besøk i den monumentale høyborgen og Oslos nyeste signalbygning, - reist for den verdenskjente norske kunstneren etter tiårs strid og kritikk, - ikke så lett å si seg enig i. I det nye museet er det omsider flater nok til å gi kunsten den plass den fortjener, i sju etasjer med utstillinger. Da betyr kanskje flatene på utsiden, karakterisert som "autovern" mindre - også blant de såkalte ekspertene og forstå-seg-påerne,.

Powered by Labrador CMS