Administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk, forteller at forbundet frykter at konsekvensene av gjenåpning for elbiler blir dårligere arbeidsforhold for yrkessjåførene, forsinkelser i varetransporten og økte klimautslipp. Foto: NLF
- Gjenåpning av kollektivfelt for elbiler inn mot Oslo gir dårligere arbeidsforhold for yrkessjåfører, mener NLF-direktør Knut Gravråk.

Yrkessjåfører advarer mot elbil-gjenåpning på E18 inn mot Oslo

– Vi er overrasket over at SV og Venstre slår seg sammen med Frp og Høyre for å legge til rette for økt privatbilisme, sier administrerende direktør Knut Gravråk i Norges Lastebileier-Forbund. 

Publisert

Å gjenåpne kollektivfeltet på E18 fra Asker til Sandvika for elbiler, slik flere partier har foreslått, er en dårlig idé, mener Norges Lastebileier-Forbund (NLF). 

– SV, Venstre, Frp og Høyre stemmer altså for at kollektivfeltene på ny skal fylles med «matpakkesjåfører», mens yrkessjåførene som er på veien for å fylle hyllene med matvarer, skal henvises til å stå i kø, sier NLF-direktør Knut Gravråk.

Avgjørelse torsdag

Uttalelsen kommer i forkant av at Stortinget skal behandle saken torsdag denne uka. Et flertall bestående av Høyre, Frp, SV og Venstre har gått inn for å gjenåpne deler av E18 fra Asker til Sandvika for elbiler med passasjerer.

Lastebilforbundet håper de andre opposisjonspartiene setter foten ned slik at forslaget ikke går gjennom.

– Svært mange som kjører personbil inn til Oslo på denne strekningen har mulighet til å heller reise med tog, buss eller bane. Lastebilsjåførene i våre medlemsbedrifter kan ikke ta med seg tonnevis med mat, betong, byggevarer eller annet gods med på toget. De er nødt til å bruke veiene, understreker Gravråk.

Powered by Labrador CMS