Ligier_EZ10-IMG_8148
En EZ10 selvkjørende buss. Modellen ble testet i Oslo i 2016 og tidligere i år. Neste år skal den rulles ut til befolkningen, i første omgang som et pilotprosjekt i begrenset skala. Foto: Rama / CC BY-SA 2.0 fr

– Dropp vanlig trikk, og sats heller på supertrikk og superbuss

Nicolas J. Wong
Nicolas J. Wong (18) er politisk nestleder i Vestre Aker Unge Høyre.
Oscar Chr. Husebye
Oscar Chr. Husebye (19) er 2. nestleder i Oslo Unge Høyre og bydels- og bystyrekandidat.

Vanlig trikk har store ulemper, både for passasjerer, syklister og den stramme kommuneøkonomien. Men teknologien for superbusser og supertrikker er i rasende utvikling.

Fra neste år kan Osloborgere prøve selvkjørende busser utvalgte steder i byen. Om man er så heldig å bo i et av forsøksområdene, kan man bestille en buss rett fra stuen, og ifølge Ruters ambisjoner få en buss direkte til døren på mellom fem og ti minutter – som tar deg akkurat hvor du måtte ønske.

Det er med andre ord ikke lenger en fjern fremtidsvisjon med selvkjørende biler og busser i Oslos gater. Derfor fremstår det underlig at man på den ene side satser så mye på nytenkende kollektivmidler som selvkjørende dør-til-dør-busser, men på den annen side ønsker å beholde utdaterte og lite effektive transportmidler som tradisjonelle, skinnegående trikker.

— Trist at man ikke tenker helhetlig

Det er bra at Ruter ønsker å bruke ny teknologi i deler av kollektivsystemet, og veldig spennende å ta i bruk selvkjørende busser. Der er likevel trist at man ikke tør å tenke mer helhetlig om kollektivsystemet, slik at hele systemet moderniseres og er bærekraftig og effektivt også for fremtidens behov. Å bruke åtte milliarder på nye skinnegående trikker og tilhørende infrastruktur, er ikke en fremtidsrettet investering når teknologien stadig utvikles og det allerede finnes bedre alternativer enn konvensjonelle trikker.

En feilparkert bil eller problemer med skinner eller strømtilførsel kan lamme hele trikkenettet fordi trikkene er låst til skinnene sine. Uansett hvor mange milliarder man bruker på det. Syklistenes kanskje største fiende i Oslo er nettopp trikken og trikkeskinnene, som faktisk utgjør en fysisk barriere mot å sykle i sentrum. I tillegg er det ikke til å legge skjul på at trikkene er urimelig dyre i forhold til resten av kollektivnettet, og forurenser byen med støy.

Superbusser og supertrikker

Det finnes allerede idag blant annet superbusser som har større kapasitet enn trikk, er vesentlig billigere å anskaffe og billigere å drifte. Teknologien raser av gårde. CNN meldte 6. juni i år at man i Kina har utviklet selvkjørende og skinneløse supertrikker på 32 meter og med kapasitet til 307 passasjerer – nesten femti prosent mer enn de største trikkene vi har idag.

Skinnegående trikk er ikke lenger alene om sine fordeler som kapasitet og miljøvennlighet, men ulempene på sin side er store, både for passasjerer, syklister og den stramme kommuneøkonomien. Teknologien for superbusser og supertrikker er i rasende utvikling, men dersom man velger å bruke åtte milliarder på konvensjonelle trikker og infrastruktur, er man låst til det flere tiår fremover. Oslo Unge Høyre mener det er uheldig for byen vår.

Om vi skal beholde vårt gode kollektivsystem også i fremtiden, er det avhengig av at vi tar i bruk nye og bedre teknologiske løsninger, og ikke er låst til fordums prakt og nostalgi.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer