Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Det var symboltungt da verdens største krigsskip passerte
Veisvingbatteriet i Drøbak, som ble bygd for å forsvare landet mot Sverige ved
slutten av 1800-tallet – og da båten ved 9.30-tiden passerte stedet der Blücher
ble senket 9. april 1940.
En drøy time senere ankom USS Gerald R. Ford Oslo.
Skipet seilte inn i Oslofjorden ved 6-tiden onsdag morgen. Langs fjorden sto tusenvis av skuelystne, blant annet på Bygdøy og Akershus festning.
Ved 12-tiden ble nok de frammøtte ved festningsvollen ved Søndre Akershus kai i Oslo noe skuffet, da hangarskipet ikke la seg til der, men utenfor Malmøya i Bunnefjorden, mellom Nesodden og fastlandet.
Siden krigsskipet er et reaktordrevet fartøy, har Direktoratet for strålevern og atomberedskap deltatt i forberedelsene til besøket. Blant annet trengs det en konsesjon for å få anløpe i norske havner med et atomdrevet fartøy, noe Gerald R. Ford fått, mot strenge sikkerhetskrav.
– Vi vurderer at det er svært lav sannsynlighet for at en alvorlig hendelse skal inntreffe i forbindelse med dette anløpet. Dersom en uønsket hendelse likevel skulle skje, har vi en god atomberedskap i Norge, bygget opp rundt Kriseutvalget for atomberedskap, sier direktør for direktoratet Per Strand.
For å kontrollere at det ikke forekommer utslipp av radioaktivt vann mens hangarskipet er i Oslo, vil det bli tatt prøver som analyseres før, under og etter anløpet.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.