Problemer med nødnummeret 113 i Oslo løst

Det var torsdag store problemer med å komme gjennom på medisinsk nødtelefon 113 i Oslo. Like etter klokken 16.00 ble feilen rettet.

Publisert

Ivar Greiner ved Oslo universitetssykehus (OUS) sa til TV 2 klokken 16.07 at feilen er rettet.

VG skrev først at de hadde fått opplyst at det var feil med nødnummeret 113, før dette ble rettet til at feilen var med nødnettet, som er radiosambandet mellom ambulansene og 113-sentralen.

Senere opplyste administrerende direktør Lars Erik Tandsæther i Helsetjenestens driftsorganisasjon til samme avis at feilen likevel var med nødnummeret.

– Det var ikke feil på nødnettet, men en feil på mottaksutstyret på 113 over hele landet. Feilen påvirket kapasiteten, sier Tandsæther til NTB.

Påvirket kapasiteten

Feilen påvirket kapasiteten på både AMK-sentralene (113) og legevaktsentralene (116117) slik at det kan ha tatt lenger tid å få svar for dem som ringer inn.

Alle som har ringt 113 og 116117 skal ha fått svar, men det kan ha tatt lenger tid, og feilen kan også ha ført til problemer for pågående nødsamtaler.

– Det er flere reserveløsninger, som gjør at man alltid skal få svar på 113, fortsetter Tandsæther.

Nødnettet fungerer

Presseansvarlig Morten Harangen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap skrev i en melding til NTB at nødnettet fungerer i Oslo-området.

– Det er så vidt vi forstår problemer med utstyr på OUS, som er knyttet til Nødnett, men sambandet fungerer altså normalt, opplyser Harangen.

Powered by Labrador CMS