Musikalen Mavssaheapmi / Hemn på Det Norske Teatret i fjor. Foto: Det samiske nasjonalteatret Beaivváš / CC3.0

Rekordmange teaterglade Oslo-folk renner ned Det Norske Teatret

Dristige produksjoner og dagsaktuelle temaer bidrar til at Det Norske Teatret kan notere seg sitt nest beste år noensinne i 2016, kun slått av 2015.

Som om det ikke er nok, har publikumstallet de siste seks årene ligget på over 200 000, kommer det frem i en pressemelding fra Det Norske Teatret. Og ikke uventet er teatret svært fornøyd med tallene.

— Det Norske Teatret holder frem som et teater med stor aktivitet, og med et omfattende og utfordrende repertoar, med hovedvekt på avgjørende temaer i samtiden. Året vi har lagt bak oss understreker ønsket om å være en debattarena, en samfunnsaktør. Produksjonene våre blir lagt merke til, diskuterte og anerkjente, sier teatersjef Erik Ulfsby.

Det Norske Teatret la frem tallene på deres årsmøte i dag. Spesifikt så besøkte hele 219 643 teatret i fjor. I 2015 var besøkstallene bittelitt høyere, med 220 357 teaterentusiaster. Samtidig er de samlede billettinntektene på 42,7 millioner tett på rekordinntektene fra 2015 (43,9 millioner).

Alt i alt har museet noen svært gode år, med andre ord.

Famileforestillingen Påfuglen på Det Norske Teatret i fjor. Foto: Erik Berg / CC3.0

Satser dristig

2016 var et kunstnerisk veldig allsidig år, med mange urpremierer og en uttrykt vilje til å satse på nytt og norsk. En produksjon som særlig stakk seg ut var Andre verdskrigen - Natt i verda, en urpremiere som spilte i 8 timer gjennom hele natten frem til morgengry.

En av teaterets uttalte ambisjoner er å utvikle musikalsjangeren gjennom dristige valg.

De åpnet 2016 med norgespremiere på Tenk om, en kompleks og utfordrende musikal hvor handlingen hadde byplanlegging i New York som bakteppe. Musikken hadde også en stor plass i Bjørn Eidsvågs oppgjør med ulike fremstillinger av Jesus i Etterlyst: Jesus. En forestilling som ble godt mottatt av både kritikere og publikum.

Så godt mottatt, faktisk, at Etterlyst: Jesus var fjorårets best besøkte forestilling, med 34 210 publikummer. Tenk om kom på andreplass med 16 348 besøkende. På Scene 2 er det den evige klassikeren Romeo og Julie som trakk flest folk, med 7 947 besøkende.

I Urban Art Attack for kids fikk Norges dansekids slå seg løs på Det Norske Teatret i fjor. Foto: Urban Art Attack / CC3.0

Plassmangel, men mer rom for kunstnerisk risiko

Det at Oslo har lagt sin elsk på Det Norske Teatret gir også nye muligheter, og nye utfordringer.

— Teateret står kunstnerisk sterkt og har nå oppnådd et stabilt høyt publikumsbesøk de seneste årene. Inntektsnivået vil gi oss handlingsrom til en mer ekspansiv kunstnerisk aktivitet, med nye satsinger og evnen til å ta høy kunstnerisk risiko, sier styreleder Nina Refseth.

— Selve teaterbygget er nesten maksimalt utnyttet for repertoarteater, og teateret må søke nye forestillingslokaler eller tidspunkt hvis det skal vokse mer.

Powered by Labrador CMS