Rikard Svensk (t.v.) og Jarle Hollerud, i O. Mathisen, må svare for sitt valg av navn på sitronbrusen jalla JALLAXXXXXX. Foto: André Kjernsli

Advokat: – Det å assosiere Jalla seks X med merkevaren Sprite, det foregår kun i Coca Colas eget hode

I dag startet rettsaken mellom Coca-Cola og O. Mathisen, produsenten av jalla JALLAXXXXXX. Coca-Cola føler jalla truer merkevaren deres.

The Coca-Cola company ønsker en midlertidig forføyning mot O. Mathisen, produsenten av Tøyen-Cola og jalla JALLAXXXXXX. Mer konkret krever Coca-Cola at O. Mathisen stopper salget av JALLAXXXXXX, inntil en endelig avgjørelse foreligger om fremtiden for sitronbrusen.

– En slik forføyning er en sak som haster og som kan snike i køen i rettsapparatet. Jeg kan ikke se at dette er en slik sak. O. Mathisen har fulgt Coca-Colas forordning om å trekke tilbake flaskene merket Jallasprite, sa O. Mathisens advokat, Magnus Stray Vyrje, i sitt innledningsforedrag i Oslo tingrett i dag.

Føler seg ikke sensurert

For å tale sin sak, i et over én times langt innledningsforedrag, gikk Coca-Colas advokat, Håkon Tyses Kaasin, gjennom alt som var skjedd mellom partene siden O. Mathisen lanserte sin nye leskedrikk, Jallasprite, i februar. Coca-Cola ble oppmerksom på Jallaspritens tilværelse gjennom en artikkel i VårtOslo i februar.

– Sakens faktiske forhold er det enighet om. Det vi er her i dag for å utrede, er om brusens nye navn JALLAXXXXXX, som skal uttales Jalla seks X, gir assosiasjoner til Coca-Colas merkenavn Sprite. Det tror jeg i tilfelle kun skjer i Coca-Colas eget hode, mente Stray Vyrje.

Coca-Cola mener navnet Jalla seks X er en krenkelse, siden x-ene skaper assosiasjoner om at storkonsernet vil sensurere O.Mathisen. Men Jarle Hollerud, eier og daglig leder i O. Mathisen, sier at han ikke føler seg sensurert.

Norges-sjef i Coca-Cola, Karen Huffman (t.v.) og advokatene Celine Varmann Jørgensen og Håkon Tysnes Kaasin representerte Coca-Colas interesser. Foto: André Kjernsli

Risikerer å miste merkenavnet

– Coca-Cola har en plikt til å forsvare navnene på våre produkter. Gjør vi ikke det, kan vi i framtiden miste retten til våre egne merkenavn. Vi vil ha en forsikring om at merkevaren Sprite ikke står på O. Mathisens produkter, sa Norges-sjef i Coca-Cola, Karen Huffman, før rettsmøtet startet.

– Selve varemerket Sprite er anslått til å være verdt 40 milliarder norske kroner, og Coca-Cola har et markedsføringsbudsjett på 8,1 millioner i Norge for Sprite i år. En svekkelse av merkenavnet i Norge vil kunne ha virkninger utenfor landets grenser, sa Coca-Cola-advokat Tysnes Kaasin

Til sammenligning snakker O. Mathisen om en totalomsetning på nærmere tre millioner kroner for begge sine produkter. Det er ingen hemmelighet at omsetningen for brusprodusenten på Grønland har skutt i været det siste året.

The Coca-Cola Company har, ifølge sin egen advokat, 50 prosent av verdensmarkedet for alkoholfrie leskedrikker. Likevel ser de på O. Mathisen på Grønland i Oslo som en konkurrent som kan ødelegge Coca-Colas merkevarer. Foto: André Kjernsli

Kjørte rundt og hentet flasker

Da Coca-Cola i høst truet med å gå til sak mot O. Mathisen på grunn av det tidligere navnet på sintronbrusen, Jallasprite, skiftet O. Mathisen navn på brusen. Det nye navnet ble dagens JALLAXXXXXX. O. Mathisen ba også alle utsalgssteder om å stoppe salget av Jallasprite.

– Vi er bare to ansatte, og da vi tilbakekalte flaskene som allerede var ute i butikkene, måtte vi hente dem selv. Jeg er med i et bilkollektiv, og det tok meg tre lange dager å hente inn flaskene med etiketten Jallasprite, sier nestleder i O. Mathisen, Rikard Svensk.

Noen fullstendig oversikt over hvor mange flasker som nå ikke er samlet inn for destruksjon har imidlertid ikke Svensk. – Noen vil muligens holde unna et par flasker med gammel etikett for kuriositetens skyld, tror Svensk.

Powered by Labrador CMS