Mandeq Restaurant Warsame
Mandeq Restaurant Warsame var gjennomgående skittent og uryddig, med mat på do, handletralle på kjøkkenet og en søplebøtte foran vasken.

Spisestedet på Grønland måtte stenge: På kundetoalettet lå mat lagret. Personaltoalettet var fylt opp med ting

Restauranten ble stengt ned på straksen av Mattilsynet. – Vi vurderer at fortsatt drift kan gjøre folk syke av maten.

Publisert

Mandeq Restaurant Warsame måtte umiddelbart stanse all håndtering av mat og drikke etter Mattilsynets inspeksjon rett før jul.

Førsteinntrykket var ikke det aller beste: 

– Da vi ankom virksomheten, møtte vi på to personer som ikke var ansatt. Den ansatte kom til restauranten etter en halvtimes tid. Personene som ikke var ansatte, serverte mat til kunder i restauranten, melder inspektørene.

Mandeq Restaurant Warsame
Fremdeles har ikke Mandeq Restaurant Warsame fått fjernet klistremerkene etter den forrige restauranten som lå her i Motzfeldts gate.

Det var gjennomgående også skittent på kjøkkenet, med eldre matrester, fett, støv og andre urenheter lett synlig på samtlige overflater. Også selve lokalet var gjennomgående urent. Det fantes heller ikke desinfeksjonsmidler tilgjengelig på kjøkkenet.

– Vi mener regelverket er brutt når renholdet er svært mangelfullt i områder der mat og utstyr håndteres og oppbevares. Hos dere var det gjennomgående skittent med gammelt inntørket svart belegg og matsprut.

– Folk kan bli syke

Det var også rotete med mange rene og urene ting oppbevart om hverandre.

– Skitne lokaler, utstyr og innredning kan føre til direkte eller indirekte forurensning av maten. Dette kan gjøre kundene syke av maten på grunn av bakterier og mugg, kjemiske forurensninger eller allergener. Mangelfullt renhold kan også øke faren for tiltrekking av skadedyr, het det fra Mattilsynet, som fortsatte:

På gulvet sto en blender fylt med grønnsaker.
På gulvet sto en blender fylt med grønnsaker.

– Vi vurderer derfor at fortsatt drift kan gjøre at folk blir syke av maten. Driften kan ikke fortsette på en forsvarlig måte før lokaler, utstyr og innredning er grundig rengjort og om nødvendig desinfisert.

Mat på do

De ansatte skiftet ikke klær ved ankomst, og det fantes heller ikke noen garderobe for å skifte til arbeidsklær. 

Personaltoalettet var fylt opp med varer, mens det på kundetoalettet lå lagret mat.

Begge håndvaskene manglet tørkepapir.

Virksomheten fikk ikke åpne før følgende var gjort:

  • foretatt grundig vask av hele lokalet
  • foretatt grundig vask av utstyret
  • desinfisert overflater som kan komme i kontakt med mat
  • fjernet matvarer som ikke kan brukes
Innsiden av døra på kjøkkenet var uren. Inne i skapet sto rengjort utstyr.
Innsiden av døra på kjøkkenet var uren. Inne i skapet sto rengjort utstyr.

– Var ute på bønnepause

To dager etterpå ble forbudet opphevet, ettersom Mandeq Restaurant Warsame i mellomtiden gjennomført en nedvask av kjøkkenet og inndelte kjøkkenet i soner, men fremdeles ble tilbakemeldingen strekmunn, i stedet for smilemunn for spisestedet.

Til stede under tilsynene var innehaver Fatxiya Ali Warsame, men det er Deqa Mohamed Awil som svarer på vegne av spisestedet.

– Grunnen til at det ikke var ansatte på plass da inspektørene kom var at den ansatte tok en liten bønnepause. Så var det noen andre på plass i mellomtiden.

I en beholder på kundetoalettet lå mat lagret.
I en beholder på kundetoalettet lå mat lagret.

At det var så skittent, forklarer hun med at planen var å rydde etter pausen.

Hun sier det stemmer at det ikke var noen garderobe på plass, men at både dette og arbeidstøy er ordnet nå.

Om at personaltoalettet var fylt opp med varer, sier Awil: 

– Vi har nettopp tatt over lokalene, og de som drev stedet tidligere hadde ikke tatt med seg rotet og skrotet sitt ennå.

At det var mat på kundetoalettet, forklarer den daglige lederen på samme måte: 

– Vi har nettopp tatt over lokalene, og det lå masse skrot der inne. Vi skal ikke la det skje igjen.

Powered by Labrador CMS