Slik ser den nye raymobilen ut. Foto: Jaguar Norge

Den nye Raymobilen blir en Jaguar

Raymond Johansen og resten av den politiske ledelsen på Rådhuset får to nye jaguarer de vil bli kjørt rundt i fremover.

Oslos byråd har tidligere fått kritikk for den såkalte «Raymobilen», en svært forurensende Audi A8, som ble brukt av blant annet byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Nå har byrådet valgt å erstatte de gamle audiene med to Jaguar I-Pace HSE. Hver seg med 400 hestekrefter. I motsetning til de gamle fossilbilene, er de nye fremkomstmidlene elbiler, med 90 kilowatt batterier.

– Vi er veldig glade for å få på plass to nullutslippsbiler. Denne avtalen går rett inn i Oslo kommunes miljø- og klimaambisjon om nullutslipp fra biler innen 2020. Vi ønsket dette allerede i 2016, men da var ikke den nødvendige teknologien og sikkerhetskravene på plass, sier rådhusforvalter Marit Jansen.

Marit Jansen er sjef på Rådhuset og den som har stått bak bestillingen av de nye bilene til Oslos toppolitikere. Foto: Christian Boger

Bil reservert for toppolitikerne

Personene som får tilgang til de nye bilene er byrådslederen, ordføreren, varaordføreren, byrådene, samt leder og nestleder bystyrets komiteer.

De to bilene skal brukes til kjøring i tjeneste: til og fra jobb og i offentlige oppdrag, ifølge rådhusforvalteren. Men bilen kan ved spesielle anledninger også brukes privat. Dette skal vurderes i hvert enkelt tilfelle, og det skal ligge en sikkerhetsvurdering bak.

Det er rådgivningsselskapet Sweco som har vurdert sikkerheten i forbindelse med kjøretøyene. De kom i 2016 frem til at det sikkerhetsmessig fortsatt var nødvendig med egne embetsbiler. I alt tre sjåfører betjener de nye jaguarene. Disse jobber til daglig også i Rådhusets forvaltningstjeneste, med løpende sikkerhetsarbeid.

Nå skal Oslos politikere kjøre nullutslippsbil de også. Foto: Jaguar Norge

Må betale i bomringen

Bilene er leaset i tre år, og prisen per bil per år ligger på 94.800 kroner, til sammen 568.800 kroner, noe som er en halvering av utgiftene fra den gamle avtalen.

Det var fem leverandører som meldte sin interesse i den begrensede anbudskonkurransen. Tre av disse leverte et tilbud. Til slutt var det firmaet BC Norway AS som stakk av med avtalen.

Også Jaguar er fornøyde. – Vi er veldig glade for at Rådhuset velger årets bil, som også er elektrisk og miljøvennlig, sier An Ho, markedssjef for Jaguar i Norge.

Og dersom noen lurer: – Ja, de nye raymobilene må betale i bomringen, bekrefter rådhusforvalter Jansen.

Powered by Labrador CMS