Ingvar Mathisen og Agnes Mathiesen
Ingvar Mathisen og Agnes Mathiesen spiste og drakk sammen alene 18 ganger på Bodø havns regning. Foto: Bodø Havn/Visit Oslo

Den nye havnesjefen i Oslo og prosjektleder i VisitOslo spiste og drakk på Bodø Havns regning 56 ganger – nå er de kjærester

Hele 56 ganger, fra mai 2015 til mai 2017, delte de to bord ved en restaurant eller en bar, på kommunale Bodø Havns regning.

Havnesjefen i Oslo, Ingvar Mathisen, og hans nåværende kjæreste, Agnes Mathiesen, møttes over mat og drinker i ni land over to år. Frem til i høst jobbet hun som cruiseutvikler i Flåm. I september 2017 gikk hun over til jobb i VisitOslo, hvor hun i dag er prosjektleder for cruise. Ingvar Mathisen tiltrådte som havnedirektør i Oslo for bare tre måneder siden, i august.

Det er Bodø Nu som har fått innsyn i Ingvar Mathisens reiseregninger, med bilag. Og det er ett navn som særlig går igjen som spise- og drikkepartner i bilagene: Agnes Mathiesen.

Spiser og drikker godt

I 18 av tilfellene var paret helt for seg selv. En av gangene spiser de middag alene på A Hereford Beefstouw i Tivoli i København. Her spiser de biff og drikker vin for den nette sum av 1549 kroner.

To av middagene der de to er alene finner sted i Oslo, på Louise Restaurant & Bar. 16. desember 2015 drikker de to flasker vin på spisestedet – henholdsvis en Giovanni Rosso Barbera og en Von Buhl Riesling. På menyen står laksesnadder og okseentrecot. Måltidet blir innledet med to glass prosecco, ifølge Bodø Nu.

Louise Restaurant & Bar
På Louise Restaurant & Bar, på Aker brygge, koste paret seg to ganger. Foto: Andy Mitchell / Flickr

Representasjon

Agnes Mathiesen skriver i en sms til VårtOslo at hun ikke ønsker å kommentere saken. Ingvar Mathisen derimot, ønsker å svare oss skriftlig, på mail.

– Hva er din kommentar til avisen Bodø Nu sine oppslag om at du fra mai 2015-17 spiste og drakk 56 ganger på Bodø havn sin regning?

– Jeg vil presisere at de fleste av representasjonsregningene der vi var alene var i forbindelse med utarbeidelsen av rapporten «ESPO Code of Good Practices for Cruise and Ferry Ports». Den europeiske havneorganisasjonen var ansvarlig for rapporten i samarbeid med flere markedsføringsorganisasjoner overfor cruisenæringen.

Det ble etablert et prosjekt for å lage rapporten, samt nedsatt flere grupper for de ulike temaene. I egenskap av styreleder i Cruise Norway var jeg gruppeleder for konkurransedelen. Agnes var i min gruppe sammen med representanter fra søsterorganisasjoner i flere land. Vi hadde seks gruppemøter der vi arbeidet med rapporten sammen. Alle møtene var på kontinentet. Derfor måtte vi nordmenn komme til møtebyen dagen i forveien for å rekke møtestart. I tillegg var det en god del arbeid med rapporten mellom disse møtene.

Som leder av gruppen dekket jeg som vert lunsj og middag. Det gjaldt også for Agnes, som var medlem i min gruppe. Hun brukte også sin fritid og kompetanse på cruise inn i dette viktige arbeidet. Det var ikke naturlig at hennes daværende arbeidsgiver skulle dekke dette. Jeg dekket også ved flere anledninger representasjonsutgifter for alle i gruppen min, andre ganger var det andre som dekket dette.

– Ikke skattebetalerne som betaler

– Hva er dine tanker rundt at skattebetalerne betaler for disse restaurant- og barbesøkene?

– Det er ikke skattebetalerne som har betalt for disse besøkene. Havnene er selvfinansiert. De mottar ikke penger fra verken kommune eller stat. Havnene driver i utstrakt grad forretningsmessig aktivitet.

I egenskap av å være styreleder av Cruise Norway, ble hele eller deler av mine reiseregninger viderefakturert fra Bodø Havn til Cruise Norway. Hvor stor andel som ble viderefakturert, var avhengig av om reisen kun var for Cruise Norway eller en kombinasjon med aktiviteter for Bodø Havn.

Bodø havn
Ved Bodø havn var Ingvar Mathisen direktør inntil i våres. Foto: Bodø kommune

– Har skapt inntekter

– Føler du at slike reiseregninger er forenlig med en offentlig stilling?

– Ja, dette er forretningsmessig representasjon og betales ikke med skattebetalernes penger. Havner har en forretningsrolle ved å bidra til at mer gods og flere passasjerer kommer sjøveien. Det gir gode inntekter og verdier til havna og byen.

– Hun kjente cruisebransjen

– Hvorfor har du tatt med deg Agnes Mathiesen såpass ofte på disse bar- og restaurantbesøkene?

I tillegg til møtene i forbindelse med utarbeidelse av «ESPO Code of Good Practices for Cruise and Ferry Ports», var grunnen til at Agnes figurerte relativt ofte på mine reiseregninger at hun er en av de jeg kjenner som har størst kjennskap til cruisebransjen og det største cruisenettverket. Jeg har lært utrolig mye fra Agnes og blitt introdusert til utallige personer i cruiseindustrien gjennom henne. Det har medført konkrete resultater i form av økt cruisetrafikk til- og inntjening for Bodø Havn.

Til Bodø Nu sier Mathisen at de to gikk over fra et profesjonelt forhold til et personlig forhold i slutten av november 2016. Han oppgir at ingen av de 18 spise- og barregningene hvor de to var alene skjedde etter at de ble et par.

Har full tillit til havnedirektøren

Styreleder ved Oslo havn, Roger Schjerva, blir svært amper når vi ringer og spør han om hans syn på reiseregningene ved Bodø havn. Han forsøker å flere ganger å avskjære ytterligere spørsmål ved å legge på telefonen.

Roger Schjerva
Roger Schjerva. Foto: Gorm K. Gaare / IKT Norge

– Hva tenker du om spise- og drikkeregningene til Ingvar Mathisen?

– Jeg trenger ikke tenke på det, for han håndterer og går gjennom denne saken selv. Forholdene i Bodø angår ikke mitt forhold til Mathisen, og han har nøyaktig like mye tillit hos meg som før.

Har ikke sjekket reglene

– Fins det en tilsvarende kultur for å dekke reiseregninger med mat og drikke ved Oslo havn som i Bodø havn?

– Jeg har ikke gått grundig inn i hvilke regler som gjelder for dekning av utgifter i Bodø havn. Det hender at matutgifter og representasjonsoppgaver blir dekket i Oslo havn. Det skjer innenfor de regler som gjelder.

– Hva med deg selv, har du fått dekket utgifter til mat og drikke ved reiser for Oslo havn?

Ja, jeg har fått dekket spise og drikkeregninger i forbindelse med reiser. Hvor ofte, husker jeg ikke.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer