Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Arkitektkonkurransen for stasjonene langs den nye Fornebubanen ble utlyst for et år siden. Totalt kom inn 85 søknader fra ulike arkitektkontorer som ønsket å delta , og vinnerne ble innstilt etter en prekvalifisering der 14 kontorer og team ble invitert med videre i prosessen. I dag ble vinnerne presentert under et arrangement på Arkitektenes Hus.
Under premiesermonien la byråd for miljø og samfedsel Lan Marie Berg (MDG) vekt på at de nye stasjonene ikke skal bli noen storslåtte byggverk. Her skal en være tro mot den tradisjonen og det arkitektoniske uttrykk dagens T-banestasjoner er bygget i.
— Vi har tradisjon i Oslo for spennende, funksjonell og nøktern arkitektur på T-banen. Denne tradisjonen er byrådet opptatt av å ta med videre når vi nå gjennomfører den største kollektivutbyggingen i Oslo-regionen siden T-banen ble bygget etter andre verdenskrig, understreket byråden.
Byggingen av Fornebubanen starter etter planen i 2020, og den skal stå ferdig fem år senere. Banen blir rundt 8,2 kilometer lang, og reisetiden fra Fornebu til Majorstuen blir på omkring tolv minutter. Banen vil ligge i tunnel under bakken.
I alt seks stasjoner skal anlegges for å betjene persontransporten på den nye Fornebubanen når den står ferdig. Her er utfallet av arkitektkonkurransen.
* Skøyen stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt: «Lyssprekk».
* Vækerø stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt «Bergtatt».
* Lysaker stasjon: Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup. Prosjekt: «Lysakers hjerte».
* Fornebuporten stasjon (tidligere Arena): Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Himmelen under».
* Flytårnet stasjon: Mestres Wåge Arkitekter/Mestres Wåge Arquitects SLP/Imago-Atelier de Arquitectura og José Gigante. Prosjekt: «Volare».
* Fornebu stasjon og driftsbase: Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Underjordisk landskap».