Noe var annerledes da danskebåten anløp Oslo forrige onsdag
– for første gang i ny drakt. Tidligere MS «Pearl Seaways» kom nemlig innover
Oslofjorden, omdøpt til MS «Nordic Pearl», etter å ha
ligget i tørrdokk i Landskrona siden starten av januar.
Lugarene totalrenoveres, men kanskje aller mest
oppsiktsvekkende og iøynefallende for dem som iakttar skipet – skroget har fått
ny farge og er ikke lenger mørkeblått med DFDS-skrift med tilhørende logo.
– Havets toner
– Den akvagrønne fargen er inspirert av havets toner mellom
Oslo og København, og den eksakte nyansen er valgt ut blant mer enn 15
forskjellige fargeprøver, sier Kim Heiberg,
rutedirektør for Københavnbåten for Gotlandsbolaget, i en pressemelding.
Fargevalget er langt fra tilfeldig,
og en møysommelig prosess ligger bak «der flere avdelinger, kunder og
målgrupper – ledet av 100 medarbeidere, med reklamebyrået Mensch som
fasilitatorer» har vært involvert.
– Denne fargen kompletteres av en rød skorstein. Den røde
fargen representerer samhørigheten med rutens nye eier, Gotlandsbolaget, som
har en rød logo – og en rød skorstein på alle skip. Samtidig får skipene en
kontrastfull svart stripe midt på skipet, forklarer han videre.
Solgte med «tungt hjerte»
Gotlandsbolaget overtok 1.
november den tradisjonsrike fergeruten som årlig frakter om lag 700.000
passasjerer mellom Danmark og Norge fra DFDS samt terminal- og havneavtaler og
800 ansatte i Oslo og København.
Ruten hadde da vært del av det danske rederiet DFDS sin
portefølje siden selskapet ble grunnlagt i 1866.
– Det er med tungt hjerte at vi har funnet et nytt hjem
for Oslo-ruten ettersom den har vært en del av DFDS siden
stiftelsen i 1866, het det fra DFDS da det i juni ble kjent at selskapet hadde
solgt den tradisjonsrike fergeruten mellom Oslo og Frederikshavn og København
for 400 millioner danske kroner.
Gotlandsbolaget, som er Sveriges eldste passasjerrederi, ble
grunnlagt i 1865. Det svenske rederiet som nå har overtatt, investerer i løpet
av første kvartal omkring 250 millioner danske kroner i å oppgradere de to
passasjerskipene som daglig anløper Oslo og København.
Frederikshavn droppes
– Ruten København–Oslo er av høy prioritet for
Gotlandsbolaget, noe som tydelig vises i de betydelige investeringene som
gjøres, hevder rutedirektør Heiberg, som hadde samme stilling hos DFDS fra 2017
frem til overtakelsen i november.
– Vi går fra å være en del av en
global virksomhet til å være en nordisk virksomhet. Dette medfører også noen
organisatoriske endringer, hvor vi kan jobbe langt mer markedsspesifikt. Vi
kommer til å inkludere de to hovedstedene mye mer i vårt produkttilbud og
kommunikasjon, legger han til.
Dette innebærer blant annet at
Frederikshavn droppes fra ruten i sommersesongen. Fra 1. april 2025 – når
skisesongen her til lands er over – vil danskebåten seile direkte mellom Oslo
og København.
– Vi vil seile direkte mellom
Oslo og København for å forbedre minicruiseproduktet og gi gjestene lenger tid
i de to hovedstedene, fortsetter Heiberg.
Mer oppussing og nytt navnebytte
De fleste lugarene på MS «Nordic
Pearl» var ferdig renovert da skipet seilte fra København forrige tirsdag, mens
de resterende ferdiggjøres i løpet av de nærmeste ukene.
– Vi har lyttet til våre gjester
og mener at vi kan gjøre en stor forskjell i gjesteopplevelsen med renoverte
lugarer. Alt interiør i de nåværende standardlugarene blir byttet ut, det
inkluderer senger, madrasser, skrivebord og baderom. Det kommer også TV i alle
lugarer, forklarer Heiberg.
Når alt arbeidet med MS «Nordic Pearl» er unnagjort, står MS
«Crown Seaways» – som etter oppussing vil skifte navn til MS «Nordic Crown» – for
tur.
– Alt unntatt vegger og tak
fjernes fra alle lugarer på Nordic Pearl, og det samme vil skje på Crown
Seaways fra midten av mars, sier rutedirektøren.
Gamle skip
Den nye danskebåteieren legger –
investeringene til tross – likevel ikke skjul på at de to skipene i utgangspunktet
begynner å bli gamle, med over 30 års fartstid.
MS «Nordic Pearl» ble bygget i
1989, mens MS «Crown Seaways» er fra 1994.
– Vi investerer nå i de
eksisterende rammene for å bli klokere på hvilke større investeringer som
trengs i fremtiden. I løpet av de neste par årene begynner vi å se på de
tekniske spesifikasjonene for de kommende skipene, sa Heiberg nylig i et
intervju med borsen.dk.
– Hvilken fremdriftsteknologi vi
vil bruke på de nye skipene kan vi ikke svare på nå. Det vil bli bestemt under
den tekniske oppstarten. Det vi kan si, er at Gotlandsbolaget er ledende på
området og har ingen planer om å redusere ambisjonsnivået, ifølge Heiberg.
– Viktig at selskapet satser på
Gotlandsbolaget har foreløpig
ikke besluttet hvorvidt de vil bygge nye skip med nullutslippsteknologi.
– Når Gotlandsbolaget om noen år
skal investere i nye skip som skal erstatte Pearl og Crown, er det viktig at
selskapet satser på utslippsfri og bærekraftig teknologi. Danskebåten har
benyttet seg av landstrøm i Oslo Havn siden 2017. Fremtidens skip bør også i
størst mulig grad seile utslippsfritt mellom Oslo og København, uttaler Ingvar
M. Mathisen, havnedirektør i Oslo Havn.
Oslo Havn skal kutte
klimautslippene med 85 prosent innen 2030 og har på sikt mål om å bli verdens
første nullutslippshavn.
– Vi er svært glade for at
Gotlandsbolaget nå investerer betydelige summer i den tradisjonsrike og
folkekjære ruten. Oppgraderingen av både lugarer og fellesarealer er positivt
for den maritime forbindelsen mellom Norge og kontinentet, legger
havnedirektøren til.