Gotlandsbolaget har overtatt den tradisjonsrike ruten fra DFDS.

Fått med deg dette synet – slik har du aldri sett danskebåten før

Bak den oppsiktsvekkende endringen ligger en større omveltning.

Publisert

Bli varslet om siste nytt i VårtOslo-appen! Last ned for iPhone her og Android her!

Noe var annerledes da danskebåten anløp Oslo forrige onsdag – for første gang i ny drakt. Tidligere MS «Pearl Seaways» kom nemlig innover Oslofjorden, omdøpt til MS «Nordic Pearl», etter å ha ligget i tørrdokk i Landskrona siden starten av januar.

MS «Nordic Pearl» la til kai i ny drakt ved Vippetangen for første gang i forrige uke. Sørenga i bakgrunnen.

Lugarene totalrenoveres, men kanskje aller mest oppsiktsvekkende og iøynefallende for dem som iakttar skipet – skroget har fått ny farge og er ikke lenger mørkeblått med DFDS-skrift med tilhørende logo.

MS «Pearl Seaways» før den ble omgjort og omdøpt.

– Havets toner

– Den akvagrønne fargen er inspirert av havets toner mellom Oslo og København, og den eksakte nyansen er valgt ut blant mer enn 15 forskjellige fargeprøver, sier Kim Heiberg, rutedirektør for Københavnbåten for Gotlandsbolaget, i en pressemelding.

Fargevalget er langt fra tilfeldig, og en møysommelig prosess ligger bak «der flere avdelinger, kunder og målgrupper – ledet av 100 medarbeidere, med reklamebyrået Mensch som fasilitatorer» har vært involvert.

– Denne fargen kompletteres av en rød skorstein. Den røde fargen representerer samhørigheten med rutens nye eier, Gotlandsbolaget, som har en rød logo – og en rød skorstein på alle skip. Samtidig får skipene en kontrastfull svart stripe midt på skipet, forklarer han videre.

Danskebåten har fått nye farger.

Solgte med «tungt hjerte»

Gotlandsbolaget overtok 1. november den tradisjonsrike fergeruten som årlig frakter om lag 700.000 passasjerer mellom Danmark og Norge fra DFDS samt terminal- og havneavtaler og 800 ansatte i Oslo og København.

Ruten hadde da vært del av det danske rederiet DFDS sin portefølje siden selskapet ble grunnlagt i 1866.

– Det er med tungt hjerte at vi har funnet et nytt hjem for Oslo-ruten ettersom den har vært en del av DFDS siden stiftelsen i 1866, het det fra DFDS da det i juni ble kjent at selskapet hadde solgt den tradisjonsrike fergeruten mellom Oslo og Frederikshavn og København for 400 millioner danske kroner.

Gotlandsbolaget, som er Sveriges eldste passasjerrederi, ble grunnlagt i 1865. Det svenske rederiet som nå har overtatt, investerer i løpet av første kvartal omkring 250 millioner danske kroner i å oppgradere de to passasjerskipene som daglig anløper Oslo og København.

Rutedirektør for Københavnbåten for Gotlandsbolaget, Kim Heiberg.

Frederikshavn droppes

– Ruten København–Oslo er av høy prioritet for Gotlandsbolaget, noe som tydelig vises i de betydelige investeringene som gjøres, hevder rutedirektør Heiberg, som hadde samme stilling hos DFDS fra 2017 frem til overtakelsen i november.

– Vi går fra å være en del av en global virksomhet til å være en nordisk virksomhet. Dette medfører også noen organisatoriske endringer, hvor vi kan jobbe langt mer markedsspesifikt. Vi kommer til å inkludere de to hovedstedene mye mer i vårt produkttilbud og kommunikasjon, legger han til.

Dette innebærer blant annet at Frederikshavn droppes fra ruten i sommersesongen. Fra 1. april 2025 – når skisesongen her til lands er over – vil danskebåten seile direkte mellom Oslo og København. 

– Vi vil seile direkte mellom Oslo og København for å forbedre minicruiseproduktet og gi gjestene lenger tid i de to hovedstedene, fortsetter Heiberg.

Mer oppussing og nytt navnebytte

De fleste lugarene på MS «Nordic Pearl» var ferdig renovert da skipet seilte fra København forrige tirsdag, mens de resterende ferdiggjøres i løpet av de nærmeste ukene.

– Vi har lyttet til våre gjester og mener at vi kan gjøre en stor forskjell i gjesteopplevelsen med renoverte lugarer. Alt interiør i de nåværende standardlugarene blir byttet ut, det inkluderer senger, madrasser, skrivebord og baderom. Det kommer også TV i alle lugarer, forklarer Heiberg.

Snart er alle lugarer nyoppusset.

Når alt arbeidet med MS «Nordic Pearl» er unnagjort, står MS «Crown Seaways» – som etter oppussing vil skifte navn til MS «Nordic Crown» – for tur.

– Alt unntatt vegger og tak fjernes fra alle lugarer på Nordic Pearl, og det samme vil skje på Crown Seaways fra midten av mars, sier rutedirektøren.

Gamle skip

Den nye danskebåteieren legger – investeringene til tross – likevel ikke skjul på at de to skipene i utgangspunktet begynner å bli gamle, med over 30 års fartstid.

MS «Nordic Pearl» ble bygget i 1989, mens MS «Crown Seaways» er fra 1994.

Danskebåten kobler seg alltid til landstrøm når den anløper Oslo.

– Vi investerer nå i de eksisterende rammene for å bli klokere på hvilke større investeringer som trengs i fremtiden. I løpet av de neste par årene begynner vi å se på de tekniske spesifikasjonene for de kommende skipene, sa Heiberg nylig i et intervju med borsen.dk

– Hvilken fremdriftsteknologi vi vil bruke på de nye skipene kan vi ikke svare på nå. Det vil bli bestemt under den tekniske oppstarten. Det vi kan si, er at Gotlandsbolaget er ledende på området og har ingen planer om å redusere ambisjonsnivået, ifølge Heiberg.

– Viktig at selskapet satser på

Gotlandsbolaget har foreløpig ikke besluttet hvorvidt de vil bygge nye skip med nullutslippsteknologi.

Havnedirektør i Oslo Havn, Ingvar M. Mathisen.

– Når Gotlandsbolaget om noen år skal investere i nye skip som skal erstatte Pearl og Crown, er det viktig at selskapet satser på utslippsfri og bærekraftig teknologi. Danskebåten har benyttet seg av landstrøm i Oslo Havn siden 2017. Fremtidens skip bør også i størst mulig grad seile utslippsfritt mellom Oslo og København, uttaler Ingvar M. Mathisen, havnedirektør i Oslo Havn. 

Oslo Havn skal kutte klimautslippene med 85 prosent innen 2030 og har på sikt mål om å bli verdens første nullutslippshavn.

– Vi er svært glade for at Gotlandsbolaget nå investerer betydelige summer i den tradisjonsrike og folkekjære ruten. Oppgraderingen av både lugarer og fellesarealer er positivt for den maritime forbindelsen mellom Norge og kontinentet, legger havnedirektøren til.

Powered by Labrador CMS