Dermed er den etterlengtede banen forhåpentlig et stort skritt nærmere å bli realisert.
Grunneierne på Fornebu og i Oslo skal til sammen betale over tre milliarder kroner av banen som kan komme til å koste rundt 16 milliarder. Grunneierne på Fornebu bidrar til sammen med rundt 2,3 milliarder.
Venter på Staten
Staten har gjennom bymiljøavtalen i 2014 forpliktet seg til å ta halve regningen, mens resten skal dekkes gjennom Oslopakke 3. Men i forbindelse med debatten rundt finansieringen av Oslopakke 3, har det blitt sådd tvil rundt finansieringen av en ny Fornebubane.
– Dette er en dag vi har ventet lenge på. Det har vært en god, men krevende prosess å endelig komme til en avtale. Nå må Staten ta sitt ansvar og legge pengene på bordet, slik at vi får fortgang i byggingen av banen. Dette prosjektet utløser store samfunnsøkonomiske gevinster gjennom å legge til rette for storstilt boligbygging og næringsutvikling kombinert med god kollektivutbygging, både i Oslo og i Akershus, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.
Annonse
De andre grunneierne på Fornebu er Aker, Telenor Eiendom, Telenor Arena, Teleplan, Bærum kommune, Selvaag, KLP og K2 Eiendom/Fornebu Hotellinvest.
OBOS betaler nesten halvparten av de rundt 2,3 milliarder kronene til Fornebubanen og skal i tillegg bidra med rundt 1,3 milliarder til sosial infrastruktur, som skoler og barnehager, ifølge en pressemelding.
Ferdig i 2027?
Etter flere forsinkelser og usikkerhet rundt finansieringen, håper OBOS at Fornebubanen kan stå ferdig til bruk i 2027. Parallelt med dette vil OBOS og de andre utbyggerne sette i gang byggingen av boområder på Fornebu.
I mars 2019 vedtok kommunestyret i Bærum en plan som åpner for bygging av rundt 11.000 boliger på Fornebu.